Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saltsjöbaden 3
Stockholms Ström 2 vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Stockholms Ström 2 vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1894
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 217
  Registernr 5219
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JSHG, numera SDTR
  Systerfartyg Saltsjöbaden 1 Saltsjöbaden 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,23 meter 22,32 meter
  Största bredd 5,36 meter 5,60 meter
  Djupgående 2,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 85/55 75/22
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania DSI 12
  Effekt 80 hk, 59 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 220 passagerare
  Historik
  1894-11 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3 till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 20.000 SEK. Trafik på traden Karl XII:s torg - Stadsgården (Saltsjöbanans slutstation).
  1896-09-28 Kolliderar ca. kl. 19.35 med bogserångaren Vale vid färd på Strömmen med 16 passagerare ombord. Saltsjöbaden 3 får stora skador på reling och överbyggnad och även Vale, som vid tillfället drar en större pråm, får plåtskador. Kaptenen på Vale döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 300 SEK.
  1915-05-03 Såld till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön, Lidingö för 21.000 SEK och omdöpt till Stockholm-Södra Lidingön. Ny hemort Lidingö. Trafik mellan spårvagnshållplatsen i Ropsten och Södra Lidingöbanans ändstation i Herserud, Lidingö.
  1919-11-14 Ommätt. Mått 22,02 x 5,36 x 1,70 meter. Tonnage 87/64.
  1925-06-11 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 21.500 SEK och omdöpt till Djurgården 6. Ny hemort Stockholm.
  1943-09-18 Kolliderar på kvällen utanför Räntmästaretrappan med ångslupen Ingeborg och får skador på relingen. Inga personer skadas vid incidenten men flera på de båda fartygen ramlar omkull. Orsak till olyckan är att Djurgården 6 inte går att styra på grund av de starka strömmarna som bildats bakom Finlandsbåten Arcturus som just lagt ut från Skeppsbrokajen.
  1962-01 Motoriserad vid Stockholms Ångslups AB:s varv med en dieselmotor, av fabrikat Scania-Vabis, 80 hk, 59 kW. Ny skorsten. Ommätt. Mått 20,72 x 5,36 x 1,70 meter. Tonnage 44/20.
  1969 Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 100.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1971-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 62.626 SEK.
  1972 Ny hemort Vaxholm.
  1974 Ombyggd med nya styrhytter. Passagerarsalongen förlängs i båda riktningar. Ny huvudmaskin, 110 hk, 81 kW, installeras.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D8, 135 hk, 100 kW, installeras.
  1980-09 Går sin sista tur på traden Slussen - Allmänna gränd. Upplagd till försäljning.
  1981-10-02 Såld till krögare Åke Söderqvist, Vaxholm för 126.000 SEK och omdöpt till Badholmen 1. Trafik på traden Vaxholm - Badholmen.
  1983-03 Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm för 100.000 SEK. Nya mått 22,32 x 5,36 x 1,70 meter.
  1986 Såld till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB, Stockholm för 200.000 SEK och omdöpt till Stockholms Ström 2. Ny hemort Stockholm. Renoverad och ombyggd. Trafik på traden Slussen - Fjäderholmarna samt charter.
  1989 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 12, 135 hk, 99 kW, installeras.
  1995 Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB byter namn till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm.
  1998 Ommätt. Mått 22,32 x 5,60 x 1,70 meter. Tonnage 75/22.
  2007-08-10 Vid ett anlöp av Fjäderholmarna under dagen så glider färjans stäv i sidled och tappar fästet sedan skepparen gått iland. Färjans akter slår i bryggan vid serveringen. Färjan, dess däcksman och ett fåtal passagerare fortsätter sedan ut på fjärden. Skepparen skriker instruktioner till däcksmannen som får stopp på färjan medans skepparen tar sig ut till färjan med hjälp av Delfin XII. Ingen kommer till skada.
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Badholmen
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
Tillbaka till Rederi AB Stockholms Ström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.