Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Salten
Stjernorp vid Säck, Värmdö 2022-08-04
Stjernorp vid Säck, Värmdö 2022-08-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Motala Express, 1995, S51, 66

* Svensk Sjöfarts Tidning 5/1969, S76-77
* Svensk Sjöfarts Tidning 3/1973, S13

* Båtologen 5/2001, S275
* Båtologen 4/2017, S257


* Sveriges Skeppslista 2010, S147
* Sveriges Skeppslista 2011, S150
* Sveriges Skeppslista 2012, S173
* Sveriges Skeppslista 2013, S154
* Sveriges Skeppslista 2014, S157
* Sveriges Skeppslista 2015, S158
* Sveriges Skeppslista 2016, S156
* Sveriges Skeppslista 2017, S160
  Byggd 1870
  Varv Akers Mekaniske Verkstad, Oslo, Norge
  Varvsnummer 58
  Registernr 3937
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JMKT, numera SGWK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,29 meter 26,00 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,75 meter
  Djupgående 1,96 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 73/47 97/-
  Maskineri 1 x Akers ångmaskin 1 x Volvo TAMD 120 B
  Effekt 120 hk, 88 kW 340 hk, 250 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 162 passagerare -
  Historik
  1870-10 Levererad av Akers Mekaniska Verkstad som Salten till Saltens Dampskibsselskab, Bodø, Norge. Byggnadskostnad 8.000 Specidaler. Norsk signal: JTHC. Trafik på traderna Bodø - Saltdal och Bodø - Folden.
  1875 Ny ångmaskin från Laxevåg Verksted, Bergen, på 22 nhk, installeras. Fartyget gör nu 9 knop.
  1894 Ommätt efter nya regler till 70 brt, 39 nrt.
  1897 Fartyget är nu i så dåligt skick att man förlorar passagerarcertifikatet.
  1897 Såld till Mikal Kaarbø, Henningsvær, Norge för 7.000 NOK och omdöpt till Henningsvær. Hemmahamn blir Bodø. Används i sammanband med fiske.
  1901-04 Såld till Ångfartygs AB Vestra Vettern, Baskarp för 20.000 SEK och omdöpt till Svedudden. Trafik på traden Jönköping - Aspby (Visingsö) - Hjo.
  1903 Ny ångpanna och ångmaskin på 125 hk, 92 kW, installeras. Fartyget målas vitt.
  1918 Såld till Ångfartygs AB Roxen, Linköping och omdöpt till Stjärnorp. Trafik på traden Linköping - Grensholmen - Stjärnorp.
  1930 Såld till Visingsö Nya Ångbåts AB, Visingsö. Trafik på traden Jönköping - Gränna - Visingsö.
  1942 Insatt i sommartrafik på traden Motala - Karlsborg och vintertrafik på traden Gränna - Visingsö.
  1952 Motoriserad. Dieselmotor på 180 hk, 132 kW, installeras.
  1952 Sista året med sommartrafik på traden Motala - Karlsborg.
  1960 Deltar flera gånger vid bygget av "Vätterleden", dvs. nuvarande E4 mellan Jönköping och Gränna. Vid ett tillfälle bogeras en lång avloppstunnel från Huskvarna till Edeskvarna Kraftstation.
  1961 Såld till AB Sturea (Sture Andersson), Lidingö för 35.000 SEK och omdöpt till Fina Fisken. Trafik på traden Stockholm - Sandhamn.
  1962 Såld till greve Rutger von Essen, Skokloster. Trafik på traden Uppsala - Skokloster.
  1964 Ombyggd med bl.a. ny inredning. Nytt tonnage 96 brt, 61 nrt.
  1965 Såld till Norra Ölands Turistservice AB (Bertil Kinnander), Ronneby och omdöpt till Stjernorp.
  1968 Såld till Teddy Holmberg, Stockholm. Ombyggd till lustbåt.
  197? Såld till Bertil Harding, Stockholm.
  1973 Såld till Gerit Rolf Eric Lindquist, Stockholm för 23.000 SEK.
  1979-01 Såld till Leif Lundin, Stockholm.
  1987? Såld till Pierre Holm, Stockholm.
  2001-07 Såld till J. Camitz Produktion AB, Stockholm. Renoverad till restaurangfartyg. Kajplats vid Skeppsholmen och vid restaurangen på ön Oaxen.
  2013 Såld till M/S Stjernorp AB, Stockholm.
  2017-04-28 Såld till Ulf Camitz (1/3), Peter Sjövall (1/3) och Björn Kamitz (1/3), Stockholm.
  2017-06-01 Peter Sjövall överför sin andel till Lovisa Sjövall (1/3), Max Sjövall (1/3) och Andrea Sjövall (1/3), Stockholm vid gåvobrev.
  2019-06-19 Såld till David von Schinkel, Västerås.
Tillbaka till Ångfartygs AB Vestra Vettern
Tillbaka till Ångfartygs AB Roxen
Tillbaka till Visingsö Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rutger von Essen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.