Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saga
Sjöbuss 1, endast skrovet kvar, vid Ekensbergs varv 1977-02-04
Sjöbuss 1, endast skrovet kvar, vid Ekensbergs varv 1977-02-04
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 15/1970, S83
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 253
  Registernr 5064
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SFB 4769
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,66 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1876 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Saga till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1909 Ombyggd. Trafik Stockholm - Svindersvik.
  1939 Ombyggd och motoriserad. Omdöpt till Sjöbuss 1.
  1970 Såld till Lennart Holst, Täby för 4.000 SEK. Fritidsbåt.
  1970-08-29 Lämnar Djurgårdsvarvet under bogsering av nya ägaren.
  1973 Såld till Erik Eriksson, Södertälje.
  1984 Avförd ur Båtregistret.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.