Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saga
Sjöbuss 1, endast skrovet kvar, vid Ekensbergs varv 1977-02-04
Sjöbuss 1, endast skrovet kvar, vid Ekensbergs varv 1977-02-04
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 15/1970, S83
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 253
  Registernr 5064
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SFB 4769
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,66 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1876 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Saga till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1909 Ombyggd. Trafik Stockholm - Svindersvik.
  1939 Ombyggd och motoriserad. Omdöpt till Sjöbuss 1.
  1970 Såld till Lennart Holst, Täby för 4.000 SEK. Fritidsbåt.
  1970-08-29 Lämnar Djurgårdsvarvet under bogsering av nya ägaren.
  1973 Såld till Erik Eriksson, Södertälje.
  1984 Avförd ur Båtregistret.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.