Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rundan III
Rundan III i Slottsparken, Malmö 2013-07-24
Rundan III i Slottsparken, Malmö 2013-07-24
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 2/2009, S118
* Sveriges Skeppslista 1981, S126
* Sveriges Skeppslista 1989, S154
* Sveriges Skeppslista 1992, S182
* Sveriges Skeppslista 1997, S218
* Sveriges Skeppslista 1998, S222 Rundan i Malmö
* Sveriges Skeppslista 2001, S252 Kanalfart
* Sveriges Skeppslista 2005, S284
* Sveriges Skeppslista 2006, S296
  Byggd 1949
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6539
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 11,80 meter
  Största bredd - 3,00 meter
  Djupgående - 1,23 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - 61 hk, 45 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1949 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Rundan III till Malmö Bogser AB, Malmö. Sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  1970 Såld till Rundan i Malmö AB, Malmö. Fortsatt sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  1999-05 Såld till Rundan Kanalfart AB, Malmö. Fortsatt sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  2008 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm. Fortsatt sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
Tillbaka till Malmö Bogser AB
Tillbaka till Rundan i Malmö AB
Tillbaka till Rundan Kanalfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.