Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rottne
Rottne i Ronnebyån vid brunnshotellet i Ronneby
Rottne i Ronnebyån vid brunnshotellet i Ronneby
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S98
* Karön - En pärla i brunnsstadens krona, 1995, S193-197, 202-205

* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1884-05-07
* Karlskrona Weckblad 1884-05-15
* Karlskrona Weckblad 1884-05-20
* Karlshamns Allehanda 1884-08-30
* Aftonbladet 1891-08-20
* Dagens Nyheter 1891-08-20
  Byggd 1884
  Varv Karlstads Mekaniska Verkstad, Karlstad
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Nettraby
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,03 meter -
  Största bredd 3,71 meter -
  Djupgående 1,00 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Karlstads ångmaskin -
  Effekt 30 hk, 55 kW -
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884-05-15 Levererad av Karlstads Mekaniska Verkstad som Rottne till Ronneby Ångslups AB, Ronneby. Byggnadskostnad 11.500 SEK. Trafik på Ronnebyån, traden Ronneby - Ronneby brunn - Karön.
  1884-05-15 Vid utbackning från Karöns badhusbrygga på premiärturen sker en mindre olycka som gör att ångslupen får en törn. Då incidenten beror på en felaktighet i ångmaskinen går man dagen efter till varv i Karlskrona för att åtgärda felet.
  1884-08-25 Vid möte med ångfartyget Ronneby i Ronnebyån i höjd med Villa Kastania kommer man för långt ut mot västa stranden och propellern går mot en sten. Propelleraxeln böjs och ångslupen tas ur trafik några dagar för reparation.
  1891-08-19 Kolliderar ca. kl. 20.00 för mot för med ångslupen Blida vid Ronnebyhamn, Ronneby. Blida, som kom från Karön, skulle precis möta Rottne, som kom från Ronneby brunn, men den starka strömmen i Ronnebyån förde dem mot varandra. Vid kollisionen ramlar brukspatron G. Benedicks över bord från Blida men han plockas snabbt upp. Båda ångluparna får stora skador i fören men kan, efter olyckan, gå för egna maskiner upp till Ronneby.
  1924 Såld och omdöpt till Skanör.
Tillbaka till Ronneby Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.