Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rödupp
Evelina på Röduppsleden, Kalixälven 1997-07
Evelina på Röduppsleden, Kalixälven 1997-07
Foto: Wilhelm Langes
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1950
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEXP
  Systerfartyg Nedre Soppero
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,00 meter 16,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta T45
  Effekt - 48 hk, 35 kW
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet - 50 passagerare
   6 personbilar 6 personbilar
  Historik
  1950 Levererad av Luleå varv AB som Rödupp till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1950-07-19 Insatt i trafik på leden Östra Rödupp - Västra Rödupp, Kalixälven, Överkalix.
  1956 Omdöpt till Färja 62/160.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand och omdöpt till Evelina.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.