Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nedre Soppero
AIB 1 på Stocka varv 2001-09-02
AIB 1 på Stocka varv 2001-09-02
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 1/2010, S? PN
* Båtologen 3/2015, S189
  Byggd 1950
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr 12623
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIUT, numera SFE 2855
  Systerfartyg Rödupp
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,00 meter 17,07 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,25 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt - 36/36
  Maskineri - Saknas
  Effekt 90 hk, 66 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1950 Levererad av Luleå varv AB som Nedre Soppero till Kiruna Stad, Kiruna. Trafik på leden över Lainoälven vid Nedre Soppero, Vittangi.
  1956 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm och omdöpt till Färja 62/166.
  1961 Flyttas till Muoinio älv, Karesuando.
  196? Såld till AB E Holmgren, Skellefteå.
  1972 Såld till Östra Sveriges Skogsägare. Maskineriet tas ur. Används som buntverk.
  1976 Såld till AB Iggesunds Bruk, Iggesund och omdöpt till
AIB 1. Pråm.
  2008-02-15 Såld till Folke Larsson, firma Larssons Skogsentreprenader, Hudiksvall.
  2014-12-29 Såld till Jan-Anders Larsson, Hudiksvall.
  2019-02-08 Överförd till båtregistret med signal SFE 2855.
  2020-10-12 Avregistrerad från båtregistret som ej registreringspliktig.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.