Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rap
Delfin i Uppsala
Delfin i Uppsala
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Stadsarkivets Årsbok 2001, Luleå, S39
  Byggd 1861
  Varv Oddernæs Mecaniske Værksted, Kristiansand, Norge
  Varvsnummer 1
  Registernr 2265
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,17 meter -
  Djupgående 2,01 meter -
  Brt/Nrt 15/- -
  Maskineri 1 x Kristiansands ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1867-06-15 Sjösatt.
  1867 Levererad av Oddernæs Mecaniske Værksted som Rap till köpman S.E. Sørensen, Arendal, Norge. Trafik på älven Otra, traden Kristiansand - Kvarstein.
  1868 Åretrunt-trafik på Nidelven, traden Arendal - Helle.
  1876 Såld till Norrtelje Ångslups AB, Norrtälje och omdöpt till Rapp.
  1878 Upplagd.
  1880-02 Såld till grosshandlare Sten Nordström, Gävle och omdöpt till Penningby. Används som bogserbåt.
  1880-10-04 Totalförstörs under natten i en brand vid Nybroviken, Stockholm.
  1881 Repareras på varv i Stockholm och omdöpt till Örn.
  188? Såld till Uppsala.
  1888 Såld till Ångslups AB Ekoln, Uppsala och omdöpt till Delfin.
  1888-06-02 Insatt i trafik på traden Uppsala - Näs - Dalby - Sjöö - Bagarbo - Friberg - Varpsund.
  1889 Traden ändras till Uppsala - Friberg - Varpsund - Örsundsbro.
  1891 Omdöpt till Ekoln II.
  1895 Såld till Örnsköldsvik och inofficiellt omdöpt till "Idun". Trafik för Ångbåts AB Idun på traden Örnsköldsvik - Alne - Killingsnäs.
  1898-04 Såld till John Sandberg och Carl Gustaf Norberg, Luleå. Namnet "Ekoln II" målas på igen. Trafik på traden Granvik - Sandvik - Haparanda.
  1899 Såld till Carl Emil Nordberg, Luleå.
  1899 Såld till Ångslups AB Luleå - Svartön, Luleå och inofficiellt omdöpt till "Ekoln". Trafik på traden Haparanda - Salmis - Granvik. Senare samma år flyttad till Luleå som lokalbåt.
  1901 Inofficiellt omdöpt till "Luleå".
  1902 Inofficiellt omdöpt till "Lule" efter kritik för att man kallade slupen för Luleå, samma namn som en av kustångarna.
  1904 Såld till urmakare C.G. Blomqvist, Luleå.
  1906 Såld till Yxningens Ångbåts AB och omdöpt till Yxningen. Trafik i sjön Yxningen, Östergötland.
  1942 Skrotad vid Yxningen.
Tillbaka till Ångslups AB Ekoln
Tillbaka till Ångslups AB Luleå - Svartön
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.