|
Owens Factori
|
 |
Engelsmannen Samuel Owen, född 1774, kom till Sverige första gången i maj 1804 för att installera fyra ångmaskiner som köpts i England av kanslirådet Abraham Niclas Edelcrantz. Han återvänder hem till England i december 1805 men kommer tillbaka till Sverige året efter och i oktober 1806 blir han verkmästare vid Bergsunds gjuteri i Stockholm. 1809 öppnar han sin egen verkstad med gjuteri på Kungsholmen. Här tillverkas bl.a. ångmaskiner, tröskverk och mudderverk. 1816 gör Owen sitt första försök med att montera en ångmaskin i en liten roslagsbåt och några år senare startar han egen passagerartrafik på Mälaren. I början är skroven byggda av andra verkstäder men senare byggs hela fartyget vid Owens Factori. Man levererar även ångmaskiner till ett flertal andra fartyg. I början av 1840-talet ökar skulderna och den 16 januari 1843 lämnar Owen in företagets konkursansökan. Maskinerna säljs till andra verkstäder och i mars 1847 övertas marken och lokalerna Kronan som senare flyttar dit Kungl. Myntet. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Venus Trafikverket Färjerederi
 Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.
|
|
 |
|
|  |
|