Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Örebro I
India vid Högmarsö Varv AB, Högmarsö 2014-04-14
India vid Högmarsö Varv AB, Högmarsö 2014-04-14
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 25-26/1973, S28
* Svensk Sjöfarts Tidning 38/1973, S30
  Byggd 1888
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 380
  Registernr 2283
  Fartygstyp Ångfartyg, numera pråm
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JFGK, numera SEMF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,72 meter -
  Största bredd 6,24 meter -
  Djupgående 2,21 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Örebro I till Örebro Nya Rederi AB, Örebro. Trafik på traden Örebro - Stockholm.
  1888-09-24 Inviger den nyanlagda Örebro kanal genom att gå upp genom slussen i Skebäck.
  1925 Örebro Nya Rederi AB köps av Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm som då byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren.
  1933 Grundstöter vid Slagsta holmar. Norrköpingsångaren Montanus kommer snabbt till platsen och lägger sig bredvid för att fartyget inte ska kantra. Inga allvarliga skador på skrovet.
  1934 Såld till det nybildade Örebro Rederi AB, Örebro.
  1949-12 Kantrar vid Skebäcks varv i Örebro under vinteruppläggningen. Skadorna blir omfattande och fartyget säljs för 6 000 kr av försäkringsbolaget. Transporteras till Ideals varv i Stockholm och skärs ner till sandpråm. Döps till Arne I.
  ? Såld till Arne Avelin Bogserbåts AB, Lidingö.
  1973 Såld till Gunnar Ljungh, Stockholm för 3.000 SEK.
  1973 Såld till Märta Lindgren, Johanneshov för 6.000 SEK.
  1978 Såld till H Wallin, Stockholm.
  1978 Såld till H Helin, Stockholm och omdöpt till Byggis.
  1987 Såld till Möller Marin & Energi Konsult AB, Stockholm för 212.000 SEK.
  1987 Såld till Ingvar Lindqvist Marin-Teknik, Stockholm för 140.000 SEK och omdöpt till Örebro I.
  1992 Såld till V Lindqvist, Stockholm för 63 000 kr.
  1999 Såld till Hasse Möller, Stockholm.
  1999 Såld till Björn Lövgren, Stockholm (Palma de Mallorca) och omdöpt till India.
Tillbaka till Örebro Nya Rederi AB
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Örebro Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.