Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nyvik
Arholma I vid Arholma 1993-07-05
Arholma I vid Arholma 1993-07-05
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Magnus Uggla, EMA, 2007-02-21 PN
* Bengt Westin, EMA, 2007-02-21 PN
* Lubrikatorn 4/2004, S12
* Sveriges Skeppslista 1980, S104
* Sveriges Skeppslista 1981, S112
* Sveriges Skeppslista 1989, S128
* Sveriges Skeppslista 1992, S150
* Sveriges Skeppslista 1997, S150
* Sveriges Skeppslista 1998, S150
* Sveriges Skeppslista 2001, S162
* Sveriges Skeppslista 2005, S174
* Sveriges Skeppslista 2006, S178
  Byggd 1902
  Varv Sunds AB Mekaniska Verkstad, Sundsbruk
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 6089
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 10,20 meter 11,37 meter
  Största bredd 2,76 meter 2,95 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Ford
  Effekt 40 hk, 29 kW 82 hk, 60 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1902 Levererad av Sunds AB Mekaniska Verkstad som Nyvik till Sunds AB, Sundsbruk.
  1943 Såld till Ångermanälfvens Flottningsförening, Nyland och omdöpt till Sandslån VIII.
  1968 ca. Såld till Storsjön, Jämtland.
  1974 Såld till Lennart Fransson, Arholma och omdöpt till
Arholma I. Ombyggd till passagerarfartyg.
  1976 ca. Insatt i trafik på traden Simpnäs - Arholma.
  1979 Såld till Magnus Uggla, Arholma Passbåt HB, Krokholmen. Trafik för Waxholmsbolaget på traden Simpnäs - Arholma.
  1987 Såld till Lennart Fransson, Arholma.
  2006-07 Ombyggd vid Västra Edsviks Björkövarvet.
Tillbaka till Arholma Passbåt HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.