Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norrbyskär
Korsholmen som Bog-Sjö 1 vid Korsholmen, Dalarö 1992-08-30
Korsholmen som Bog-Sjö 1 vid Korsholmen, Dalarö 1992-08-30
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1939
  Varv AB Hammars Mekaniska Verkstad, Nyland
  Varvsnummer -
  Registernr 8403
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SHCI, numera SFE 3953
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,90 meter 20,02 meter
  Största bredd 7,03 meter 7,17 meter
  Djupgående 1,85 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 94/59 20/36
  Maskineri 1 x Super Skandia 322 F -
  Effekt 130 hk, 95 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1939-11 Levererad av AB Hammars Mekaniska Verkstad som Norrbyskär till Umebygdens Vägdistrikt, Umeå. Hemort Norrbyskär. Trafik på leden Norrbyn - Norrbyskär, Umeå.
  1944-01-01 Överförd till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Vägförvaltningen i Västerbottens län, Umeå. Ny hemort Umeå. Fortsätter på samma led.
  ? Ny huvudmaskin, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1956 Omdöpt till Färja 61/132.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  1976 Såld till Byggnads & Industriservice AB, BINAB, Enköping och omdöpt till BINAB I.
  1979 Såld till Arne Avelins Bogserbåts AB, Stockholm.
  1979 Såld till Henry Lundgren Bogser- och Sjötransport AB, Stockholm för 125.000 SEK och omdöpt till Bog-Sjö 1. Arbetsplattform.
  1991 Såld till Varvs AB Korsholmen, Dalarö och omdöpt till Korsholmen.
  2003 Såld till Magnus Flyxe, Sala.
  2008-12 Såld till Johan Bovin, Västerås.
  2013-02-22 Såld till Alan Björk och Ulla Särhagen Björk, Stockholm.
  2016-11-08 Såld till Michael och Katja Hall, Kvicksund.
  2019-11-20 Överförd till båtregistret med signal SFE 3953.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Henry Lundgren Bogser- och Sjötransport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.