Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nordmarken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtar på Vänern del 2, 2007, S180-182
* Ångbåten 37, dec 1976, S21-26
* De vita båtarna, 1983, sid 32-
  Byggd 1902
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer 166
  Registernr 4002
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMQH, senare SGCD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,97 meter -
  Största bredd 4,05 meter -
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 83/55 -
  Maskineri 1 x Thorskog ångmaskin -
  Effekt 62 hk, 46 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1901-11-10 Beställd av Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken, Lennartsfors. Kontrakterad byggnadskostnad 30.500 kr.
  1902-03-15 Sjösatt.
  1902-05-02 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Nordmarken till Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken, Lennartsfors.
  1902-05-06 Avgår från Lödöse på leveransturen mot Lennarstfors.
  1902-05-08 Insatt i trafik på Dalslands kanal traden Årjäng - Bredviken - Skorved - Vammerviken - Gustavsfors - Bengtsfors.
  1907 Ombyggd. Får bland annat en styrhytt.
  1913-07-09 Grundstöter ovanför slussen i Gustavsfors varvid ett propellerblad slås av.
  1916-12 Grundstöter i Västra Silen. Propellern och propelleraxeln samt plåtar i akterstäven skadas.
  1928-11-19 Sista ordinarie tur på traden Årjäng - Bengtsfors - Lennartsfors.
  1930-04-28 Såld via Thure Carlsson, Stockholm till Johan Anbjörn, Stockholm för 6.500 SEK.
  1930-04 Såld till det nybildade Rederi AB Ringsö, Stockholm för 16.500 SEK och omdöpt till Ringsö. Trafik på traden Stockholm - Ringsö - Säby.
  1935-03 Såld till Bror Helge Kristian Gill, Stockholm för 3.000 SEK.
  1935 Såld till Mekaniska Verkstaden Ideal AB, Stockholm.
  1935-09-23 Såld på exekutiv auktion till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 1.250 SEK. Upplagd på Mekaniska Verkstaden Ideal AB, Stockholm.
  1935-10 Såld till Erik Anton Gustaf Larsson, Stockholm för skrotning.
  ? Ombyggd till gruspråm. Trafik på Mälaren.
  1961 Skrotas i Västerås.
Tillbaka till Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken
Tillbaka till Rederi AB Ringsö
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.