Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norberg
Strömsholms Kanal på Strömsholms Kanal
Strömsholms Kanal på Strömsholms Kanal
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-03-04 PN

* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN

* Inre Vattenvägar i Svealand Del I, 1961, S76-77
* Mälarbåtarna, 1967, S124-125
* Med ånga, gods och Tidtabell, 2003, S178

* Båtologen 6/1981, S318
* Länspumpen 3/2007, S58
* Skärgårdsbåten 3/1987, S22
* Skärgårdsbåten 1/2017, S7-10
* Skärgårdsbåten 2/2018, S11-12

* Nya Dagligt Allehanda 1864-06-28
* Aftonbladet 1864-06-29
* Post- och Inrikes Tidningar 1864-06-29
* Vestmanlands Läns TIdning 1864-07-01
* Aftonbladet 1864-07-04
* Dalpilen 1864-07-23
* Post- och Inrikes Tidningar 1864-08-06
* Aftonbladet 1864-09-21
* Aftonbladet 1865-01-12
* Aftonbladet 1865-07-06
* Aftonbladet 1866-05-12
* Aftonbladet 1867-06-14
* Aftonbladet 1869-06-08
* Aftonbladet 1872-07-01
* Nya Dagligt Allehanda 1875-07-08
* Nya Dagligt Allehanda 1876-05-22
* Tidning för Falu Län och Stad 1876-09-11
* Nya Dagligt Allehanda 1877-05-22
* Nya Dagligt Allehanda 1877-05-25
* Ångaren 1877-07-28
* Tidning för Falu Län och Stad 1878-05-15
* Tidning för Falu Län och Stad 1879-01-11
* Tidning för Falu Län och Stad 1879-02-22
* Nya Dagligt Allehanda 1879-02-25
* Nya Dagligt Allehanda 1879-06-03
* Tidning för Falu Län och Stad 1880-04-07
* Post- och Inrikes Tidningar 1880-11-09
* Tidning för Falu Län och Stad 1881-05-07
* Nya Dagligt Allehanda 1882-04-25
* Annonsblad för Dalarne 1882-09-23
* Tidning för Hedemora, Säter 1883-04-06
* Tidning för Falu Län och Stad 1883-04-11
* Dagens Nyheter 1883-05-12 
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-03
* Stockholms Dagblad 1883-08-13
* Dagens Nyheter 1883-09-14
* Svenska Dagbladet 1883-09-15
* Dagens Nyheter 1883-10-09
* Stockholms Dagblad 1883-10-15
* Aftonbladet 1884-01-07
* Stockholms Dagblad 1884-01-08
* Nya Dagligt Allehanda 1884-02-14
* Nya Dagligt Allehanda 1884-03-10
* Nya Dagligt Allehanda 1884-05-06
* Fäderleslandet 1884-07-09
* Nya Dagligt Allehanda 1884-07-25
* Nya Dagligt Allehanda 1885-02-25
* Nya Dagligt Allehanda 1885-03-02
* Dagens Nyheter 1885-03-03
* Dagens Nyheter 1885-04-02
* Fäderneslandet 1885-04-15
* Stockholms Dagblad 1885-04-17
* Stockholms Dagblad 1885-04-23
* Aftonbladet 1885-05-05
* Nya Dagligt Allehanda 1886-05-19
* Nya Dagligt Allehanda 1886-05-22
* Aftonbladet 1886-06-05
* Nya Dagligt Allehanda 1886-07-07
* Tidning för Falu Län och Stad 1886-08-26
* Nerikes Allehanda 1886-09-06
* Eskilstuna Tidning 1886-09-07
* Eskilstunaposten 1886-11-24
* Stockholms Dagblad 1887-04-30
* Aftonbladet 1887-06-01
* Tidning för Falu Län och Stad 1887-07-19
* Nya Dagligt Allehanda 1888-05-26
* Ångaren 1888-07-30
* Svenska Dagbladet 1890-07-03
* Tidning för Falu Län och Stad 1893-07-08
* Ångaren 1895-07-19
* Tidning för Falu Län och Stad 1898-07-14
* Ångaren 1904-05-21
* Aftonbladet 1904-07-19
* Stockholmstidningen 1906-02-15
* Åbo Tidning 1906-05-01
* Västra Finland 1906-05-02

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S218
  Byggd 1864
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 111
  Registernr 2689
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVP, senare finsk signal TGDW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,39 meter 18,15 meter
  Största bredd 4,58 meter 5,15 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 59/31
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 115 passagerare -
  Historik
  1864-06 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Norberg till friherre Knut Åkerhjelm, Smedjebacken. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Strängnäs - Strömsholm - Ängelsberg - Smedjebacken.
  1865-02-14 Knut Åkerhjelm startar Ångfartygsbolaget för Passageraretrafik på Strömsholms Kanal, Smedjebacken som övertar fartyget.
  1877-05 Trafik på traden Smedjebacken - Ängelsberg i sammarbete med tåglinjen mellan Ängelsberg och Stockholm.
  1879-04 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Smedjebacken - Ängelsberg.
  1883-04 Såld till Ångbåts AB Värtan, Stockholm och omdöpt till Värtan. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Lidingöbro Värdshus - Djursholm - Viggbyholm - Rydboholm - Stensvreten.
  1885-04-13 Såld på auktion till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm för 5.800 SEK och omdöpt till Strömsholms Kanal. Ombyggd vid AB Ekensbergs varf, Stockholm.
  1886-05-22 Insatt i trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Strömsholm - Smedjebacken.
  1886-09 Trafik under hösten på traden Skogstorp - Biby färja - Näshulta - Stora Sundby - Slemmahamn - Fiskeboda - Vinön - Örebro i sammarbete med Oxelösund-Flen-Vestmanlands Jernväg.
  1888-04 Ombyggd vid AB Ekensbergs varf, Stockholm. Ny salong ovan däck akterut. Ny inredning.
  1893-05-13 Ommätt. Mått 18,39 x 4,58 meter. Tonnage 74/60.
  1903-05-16 Ommätt. Mått 18,39 x 4,58 meter. Tonnage 63/45.
  1904-05 Uthyrd till källarmästare August Andersson, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Nybron) - Fjäderholmens Restaurant.
  1906-02-06 Såld till pr/Karl Petter Pettersson, Iniö, Åbo, Finland för 6.500 SEK och omdöpt till Wäster. Trafik på traden Åbo - Brändö.
  1914-06-03 Såld till Wilho Wallin, Åbo.
  1919-12-01 Såld till Sauvon Höyrylaiva OY, Salo.
  1923-06-16 Såld till Onni Hakola, Oskar Niemi och Juha Tamminen, Salo.
  1923-06-27 Övertagen av Wartsala Ångsågs AB, Åbo. Ombyggd till bogserångare.
  1930-12-30 Såld till OY A.E. Ericksson AB, Åbo. Ombyggd till lastfartyg. Motorserad.
  1932 Ombyggd till logementspråm.
  1959-09-26 Såld till Eelis Lenkkeri, firma Laiva ja Konetarvike, Åbo. Används vid byggandet av en sommarvilla i Åbo skärgård.
  1959 Skrotad vid Tykö bruk.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget för Passagerartrafik på Strömsholms Kanal
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Ångbåts AB Värtan
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.