|
|
 |
Fartygsfakta |
|
 |
|
 |
Byggd |
1919 |
Varv |
Nystads båtvarv, Nystad, Finland |
Varvsnummer |
- |
Registernr |
- |
Fartygstyp |
Motorfartyg |
Material |
Trä |
IMO nummer |
- |
Signal |
- |
Systerfartyg |
- |
|
 |
|
 |
Teknisk data |
Vid byggnation |
Vid förlisningen |
|
 |
Längd öa |
22,31 meter |
22,31 meter |
Största bredd |
4,105 meter |
4,10 meter |
Djupgående |
0,90 meter |
0,90 meter |
Brt/Nrt |
- |
- |
 |
Maskineri |
1 x Andrée & Rosenqvist bensin |
1 x Andrée & Rosenqvist bensin |
Effekt |
100 hk, 73 kW |
100 hk, 73 kW |
Toppfart |
12 knop |
8,5 knop |
Kapacitet |
120 passagerare |
113 passagerare |
|
 |
|
 |
|
 |
1919-06-17 |
Levererad av Nystads båtvarv som Naantali Express till Meritoimi OY, Mainio E Grönroos, Åbo, Finland. Trafik på traden Åbo - Nådendal. | |
1920-11-02 |
Såld till AB Emil Löfgren, Stockholm för 15.000 SEK och omdöpt till Express. | |
1921-06-30 |
Såld till Arvid Eriksson och Karl Joel Efraim Andersson under bildande av Rederi AB Nya Waxholm, Vaxholm för 15.000 SEK och omdöpt till Nya Waxholm. Waxholms Nya Ångfartygs AB protesterar i en skrivelse mot namnet på fartyget eftersom de har flera fartyg med liknande namn på samma trad. | |
1921-07-08 |
Insatt i trafik på traden Vaxholm - Stockholm (Strand hotell). | |
1921-07-15 |
Eld slår ut från motorn ca. kl. 16.15 då den startas efter en reparation vid kajen i Vaxholm. Elden sprider sig över hela fartyget, som brinnande bogseras ut till Sandgrundet i Södra Vaxholmsfjärden, där det brinner ner till vattenlinjen och sjunker. Orsak till eldsvådan tros vara att det kommit bensin på förgasaren. | |
|
 |
|
 |
|
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Venus Trafikverket Färjerederi
 Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.
|
|
 |
|
|  |
|