Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Naantali Express
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Raksarkivet

* Åbo Underrättelser 1919-06-18
* Västra Finland 1919-06-19
* Svenska Dagbladet 1921-07-03
* Svenska Dagbladet 1921-07-09
* Svenska Dagbladet 1921-07-11
* Dagens Nyheter 1921-07-16
* Svenska Dagbladet 1921-07-16
  Byggd 1919
  Varv Nystads båtvarv, Nystad, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 22,31 meter 22,31 meter
  Största bredd 4,105 meter 4,10 meter
  Djupgående 0,90 meter 0,90 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Andrée & Rosenqvist bensin 1 x Andrée & Rosenqvist bensin
  Effekt 100 hk, 73 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart 12 knop 8,5 knop
  Kapacitet 120 passagerare 113 passagerare
  Historik
  1919-06-17 Levererad av Nystads båtvarv som Naantali Express till Meritoimi OY, Mainio E Grönroos, Åbo, Finland. Trafik på traden Åbo - Nådendal.
  1920-11-02 Såld till AB Emil Löfgren, Stockholm för 15.000 SEK och omdöpt till Express.
  1921-06-30 Såld till Arvid Eriksson och Karl Joel Efraim Andersson under bildande av Rederi AB Nya Waxholm, Vaxholm för 15.000 SEK och omdöpt till Nya Waxholm. Waxholms Nya Ångfartygs AB protesterar i en skrivelse mot namnet på fartyget eftersom de har flera fartyg med liknande namn på samma trad.
  1921-07-08 Insatt i trafik på traden Vaxholm - Stockholm (Strand hotell).
  1921-07-15 Eld slår ut från motorn ca. kl. 16.15 då den startas efter en reparation vid kajen i Vaxholm. Elden sprider sig över hela fartyget, som brinnande bogseras ut till Sandgrundet i Södra Vaxholmsfjärden, där det brinner ner till vattenlinjen och sjunker. Orsak till eldsvådan tros vara att det kommit bensin på förgasaren.
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.