Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mariestad
Trafik ca. 1925
Trafik ca. 1925
Foto: Vykort. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1857
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 63
  Registernr 2318
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFHL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,97 meter 34,31 meter
  Största bredd 5,93 meter 5,93 meter
  Djupgående 2,70 meter -
  Brt/Nrt 178/137 226/176
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1857 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Mariestad till Mariestads Lastångfartygsbolag, Mariestad. Hemort Mariestad. Trafik på traden Mariestad - Lidköping - Göteborg. Fartygets ångmaskin har visats upp 1855 på världsutställningen i Paris före installationen.
  1860-09-03 Kolliderar på Vänern med Motala Verkstads fartyg Mercurius. Mercurius skadas svårt men lyckas hålla sig flytande på grund av sin stora trälast.
  1863-06-04 Kolliderar med en vänerskuta i Trollhätte kanal. Mariestads kommandöbrygga bryts sönder och skorstenen knäcks.
  1865-05-10 Rammar en skuta i Göta Älv.
  1869 Ny ångmaskin installeras vid Motala Verkstad, Motala.
  1871-08 Såld till Firma Åkerson, Andersson & Co, Gävle och omdöpt till Trafik. Ny hemort Gävle.
  1872 Firma Åkerson, Anderson & Co bildar Ångfartygsbolaget Trafik, Gävle. Insatt i trafik på traden Gävle - Sundsvall - Härnösand.
  1873-08-16 Grundstöter i Söderhamns skärgård. Man kör upp mot land för att inte sjunka. Det stora djupet vid stranden gör att akterskeppet hamnar helt under vatten. Bärgas och repareras.
  1876-07 Ångfartygsbolaget Trafik ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Trafik, Gävle.
  1883 Såld till Linköpings Trafiks Ångfartygsbolag, Linköping. Ny hemort Linköping. Trafik på traden Linköping - Stockholm.
  1883 Lämnas som dellikvid till Motala Verkstad vid leverans av ett nytt fartyg.
  1883-09 Såld till Ångfartygs AB Norrlandskusten (E Engwall), Gävle. Ny hemort Gävle.
  1884 Insatt i trafik på traden Gävle - Sundsvall - Härnösand - Nyland och vissa år även till Örnsköldsvik.
  1893 Såld till L W Åkerson, Gävle.
  1893 Övertas av Carl Wilhelm Åkerson, Gävle då L W Åkerson avlidit. Ny ångmaskin, tillverkad av R Sjöström, Gävle, installeras.
  1893 Överförd till Ångfartygs AB Renata, Gävle.
  1894-05-19 Ommätt. Mått 30,36 x 5,84 meter. Tonnage 177/137.
  1896 Såld till Ångfartygs AB Gefleborg, Gävle.
  1896 Ångfartygs AB Gefleborg går upp i Ångfartygs AB Södra Norrland, Gävle.
  1907 Ombyggd. Moderniserad och förlängd till 34,31 meter vid AB Gefle Verkstäder, Gävle. Ny ångmaskin, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1907-05-07 Ommätt. Mått 34,31 x 5,93 meter. Tonnage 226/176.
  1910 Såld till Ångfartygs AB Renata, Gävle.
  1915-03-30 Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  1919 Insatt i trafik på traden Gävle - Ljusne - Wallvik - Sandarne - Söderhamn - Enånger - Hudiksvall - Stocka - Jättendal - Sundsvall - Härnösand.
  1923 Ombyggd och upprustad för ca. 50.000 SEK.
  1923-06-05 Ommätt. Mått 34,31 x 5,93 meter. Tonnage 226/169.
  1926 Traden förlängs norrut till Ulvön - Köpmanholmen - Örnsköldsvik.
  1928 Upplagd efter säsongen.
  1929-10-09 Såld till konsul John A. Carlbom (Karlshamns Skeppsvarv), Stensnäs för 5.500 SEK.
  1930-03-17 Karlshamns Skeppsvarv, Karlshamn meddelar att fartyget skrotades 1929.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Trafik
Tillbaka till Ångfartygs AB Trafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.