Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Maria
Maria sjösätts 1891
Maria sjösätts 1891
Foto: Okänt, från Ralph Larsaeus samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-08-24 PN
* Skärgårdsbåten 2/1994, S35
* Skärgårdsbåten 3/1994, S31
* Skärgårdsbåten 1/2007, S12-13
* Skärgårdsbåten 2/2007, S30-32
* Sveriges Inre Vattenvägar Del1, 1977, S216
* Alla våra Ångslupar, 1994, S96-97
  Byggd 1891
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 16
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,22 meter -
  Största bredd 4,02 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Jönköping ångmaskin -
  Effekt 75 hk, 55 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891 Byggd på spekulation av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Maria.
  1892-05-25 Insatt i trafik i verkstadens regi på traden Jönköping - Huskvarna (Rosendala).
  1894-06-10 Uthyrd till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö. Trafik i Göteborgs norra skärgård som hjälpbåt till s/s Vinga fram till den 11 september.
  1894-12 Såld till Gottskärs Badhus bolag, Kungsbacka för 16.200 kr.
  1895-05-12 Insatt i trafik på Kungsbackafjorden, traden Kungsbacka - Onsala - Gottskär.
  1920 Upplagd.
  1926 Såld till Arendalslinjen (Carl Herman Nyström), Göteborg och omdöpt till Nordö. Trafik på traden Göteborg (Träpiren) - Arendal - Sandvik.
  1934 Skrotas vid Lindholmens varv, Göteborg.
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
Tillbaka till Arendalslinjen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.