Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lykkeper
Soten i Smögen 2023-07-08
Soten i Smögen 2023-07-08
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Skrov/däckshus: L.H. Salthammer Båtbyggeri A/S, Vestnes, Norge
Utrustning: Sterkoder Mekaniske Verksted A/S, Kristiansund, Norge
  Varvsnummer Skrov/däckshus: -
Utrustning: 12
  Registernr 13930
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8890554
  Signal LJIU, SBGY, LIBR, numera svensk SCAD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,17 meter 36,16 meter
  Största bredd 7,22 meter 7,22 meter
  Djupgående 3,40 meter 3,51 meter
  Brt/Nrt 292/121 273/90
  Maskineri 1 x MWM TD440-6 1 x MWM TD440-6
  Effekt 560 hk, 412 kW 560 hk, 412 kW
  Toppfart 12,6 knop 11 knop
  Kapacitet 380 passagerare 170 passagerare
  Historik
  1968-12-07 Beställd av A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo vid Sterkoder Mekaniske Verksted A/S, Kristiansund. Kontrakterad byggnadskostnad 2,03 milj NOK.
  1969-07-24 Sjösatt vid L.H. Salthammer Båtbyggeri A/S, Vestnes. Bogseras sedan till Sterkoder Mekaniske Verksted A/S, Kristiansund för utrustning och färdigställande.
  1969-11-01 Levererad av Sterkoder Mekaniske Verksted A/S som Lykkeper till A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo. Hemort Oslo. Norsk signal LJIU.
  1969-11-12 Insatt i trafik på traden Oslo (Rådhusplassen) - Nesodden.
  1985 En bogpropeller monteras.
  1986 Skorstenen byggs om.
  1989-06-20 Såld till Rederi AB Runmarö Sjötjänst, Runmarö för 3,75 milj NOK och omdöpt till Runmarö. Svensk signal SBGY. Passagerarcerifikat för 270 passagerare. Chartertrafik i Stockholms skärgård samt vissa turer på traden Stavsnäs - Runmarö.
  1991-05-14 Räkkryssningar från Stockholm startas.
  1992-02-19 Upplagd vid Skeppsbron, Stockholm efter att rederiet gått i konkurs. Flyttas senare till Hammarbyhamnen.
  1993-05 Såld till Rederi AB Landsort - Ankarudden, Dalarö för 1,3 milj SEK och omdöpt till Kust.
  1993-05-11 Insatt i trafik på traden Dalarö - Gotska Sandön - Fårösund.
  1993-08 Upplagd i Dalarö.
  1993-10-04 Avgår från Dalarö för färd mot Simrishamn. Man gör senare provturer utan passagerare på traden Simrishamn - Allinge, Bornholm.
  1993-10-15 Återkommer till Dalarö där fartyget läggs upp.
  1994 Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1994-08 Upplagd för försäljning.
  1995-07 Trafik på traden Strömstad - Halden, Norge.
  1996-02-02 Såld till Arne Timmerling, Stockholm för 1,5 milj SEK.
  1996-02-04 Ankommer till Oslo.
  1996-03 Såld till Charterbåtene A/S, Oslo, Norge för 1,5 milj SEK. Ny hemort Oslo. Norsk signal LIBR.
  1996-05-03 Omdöpt till Lykkeper.
  1998-02 Såld till Trollcruise Vest A/S (Ernst Ove Hjartnes), Mundheim. Hemort Oslo.
  2001-11-27 Såld till Lykkeper A/S, Oslo, Norge för 6 milj NOK.
  2008-10-23 Såld till Sognefjorden AS, Årdalstangen. Hemort Oslo.
  2012-06-11 Blir klassad som kulturminne av Riksantikvaren.
  2019-05-16 Såld till MS Lykkeper AS, Fusa för 2,8 milj NOK. Ny hemort Bergen.
  2020-12 Såld till Håfströms Rederi AB, Kil och omdöpt till Stella Polaris av Karlstad. Ny hemort Karlstad. Trafik med kvällskryssningar och charter på Vänern. Svensk signal SCAD.
  2021-03-30 Lämnar Fusa, sydöst om Bergen kl. 15.17 för att gå till Karlstad, dit man anländer 3 april kl. 03.53.
  2022-10-18 Såld till Soten Sea Vision Rederi AB, Väjern och omdöpt till Soten. Ny hemort Smögen. Trafik i Bohusläns skärgård.
Tillbaka till Rederi AB Runmarö Sjötjänst
Tillbaka till Rederi AB Landsort - Ankarudden
Tillbaka till Håfströms Rederi AB
Tillbaka till Soten Sea Vision Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.