Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lövuddens Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S84
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S91-92
  Byggd 1936
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,00 meter -
  Största bredd 5,51 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Skandia råoljemotor -
  Effekt 15 hk, 11 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 63 passagerare -
   2 personbilar -
  Historik
  1936 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Lövuddens Färja till Sköns Tindslags Vägstyrelse, Skön. Trafik över Indalsälven, leden Lövudden - Skeppsholmen, Timrå.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1951 Flyttas till leden Sandnäset - Sandnäsholmen, Holmsjön, Liden och omdöpt till Sandnäsets Färja.
  1954 Flyttas till leden Finneråsnäset - Bomsund, Indalsälven, Stugund och omdöpt till Finneråsnäsets Färja.
  1956 Omdöpt till Färja 62/55.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Flyttas till Sundsbacken - Brasta, Sundsbackssundet, Storsjön under några veckor i väntan på Färja 62/281.
  1969 Flyttas till Herke Slip, Frösön, Östersund. Arbetsplattform.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.