Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Långedrag
Kauris i Helsingfors, Finland 2017-02-06
Kauris i Helsingfors, Finland 2017-02-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1950
  Varv AB Hammarbyverken, Stockholm
  Varvsnummer 30
  Registernr 9215
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal Numera finsk signal OGYV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,26 meter 16,43 meter
  Största bredd 4,36 meter 4,27 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,58 meter
  Brt/Nrt 43/34 44/23
  Maskineri 1 x Gray 1 x GM-Detriot
  Effekt 135 hk, 99 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet 85 passagerare -
  Historik
  1950-06-20 Levererad av Hammarbyverken som Långedrag till AB Långedrag, Göteborg. Hemort Göteborg. Trafik för Styrsö Trafik AB i Göteborgs skärgård.
  1969-09-19 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 105.000 SEK.
  1971-11-02 Såld till Turunmaan Turisti Laivat Ky / Åbolands turistbåtar Kb (Ksenja Nummelin), Åbo, Finland för 135.000 SEK och omdöpt till Kauris.
  1975-12-11 Såld på auktion till affärsmannen Bo Sippus, Sepänkylä.
  1976-11-02 Såld till Meri-Bussi Oy (Raimo Österman), Rymättylä/Rimito.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat GM-Detroit, 160 hk, 118 kW, installeras.
  1992-02-21 Meri-Bussi Oy går ihop med Rauman Saaristoliikenne Oy (Pekka Koivisto) och bildar tillsammans Meribussi Oy, Åbo som övertar fartyget.
  2006-05 Avregistrerad ur Finska skeppsregistret som ej längre handelsfartyg.
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.