Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kung Ring
Kung Ring på Lilla Värtan, Stockholm 2019-09-01
Kung Ring på Lilla Värtan, Stockholm 2019-09-01
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1902
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 244
  Registernr 4057
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMTR, numera SFGI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,84 meter 20,14 meter
  Största bredd 5,01 meter 5,20 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 67/51 62/18
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania DI13
  Effekt 70 hk, 51 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 9,5 knop 10,5 knop
  Kapacitet 150 passagerare 125 passagerare
  Historik
  1902-05 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Kung Ring till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Räntmästaretrappan - Finnboda - Ryssviken - Wikdalen.
  1902-08-23 Kolliderar ca. kl. 19.00 med en roddbåt utanför Skeppsholmen vid färd in mot Räntmästartrappan. I roddbåten, som tillhör en spansk ångare, finns två matroser som är på väg till Kastellholmen för att hämta sin befälhavare. Roddbåten vattenfylls och en av matroserna ramlar överbord och drunknar.
  1904-06-12 Vid ankomst till Räntmästartrappan ramlar en kvinna av landgången när hon ska skynda sig av. När hennas man ska hjälpa henne upp ramlar även han i vattnet. Båda hjälps upp av personer på kajen och tar sig sedan, blöta, från platsen i en droska.
  1910-01 Ombyggd.
  1910-02-03 Ommätt. Nytt tonnage 67/45.
  1913-05-12 Vid ankomst till Nybroplan från Fjäderholmarna ramlar tre personer i vattnet när de ska gå av fartyget. Orsak till detta är att ingen landgång används trots att det är ca. 45 cm mellan ångslupens däck och kajen. En av passagerarna som hamar i vattnet, kontorsbiträdet Katarina Lindström, stämmer Stockholms Ångslups AB för att hon förlorat sitt bagage och får en del skrubbsår. Rådhusrätten beslutar 1 november att Ångslupsbolaget ska betala ett skadestånd till Lindström på 177,25 SEK samt rättegångskostnaderna på 125 SEK.
  1914-02-22 Vid färd från Räntmästartrappan kl. 23.30 mot Finnboda och Augustendal finns fyra berusade finska sjömän bland passagerarna ombord. Då dessa uppträder bråkigt blir de tillrättavisade av kaptenen. När de gått av vid Finnboda kastar någon av dem en stor sten mot det utbackande fartyget. Stenen går rakt igenom en av de stora fönstrena på övre däck men ingen passagerare blir skadad.
  1919-06-12 Vid färd från Räntmästartrappan mot Mariedal och Kummelnäs börjar fartyget ta in vatten i fören. Man går in till Augustendals brygga där passagerarna får gå av och den tunga lasten av murtegel och cementsäckar lossas. Orsak till läckan var att en nit lossat i fören och den tunga lasten hjälpt till att tynga ner fartyget så att mer vatten kunnat forsa in.
  1923 Ombyggd med en ny styrhytt på taket.
  1944 Upplagd.
  1952 Ombyggd vid Stockholm Ångslups AB:s varv, Stockholm med ny överbyggnad. Motoriserad med en Skandia på 150 hk, 110 kW, tillverkad 1951.
  1952-06-20 Insatt i trafik på traden Stockholm - Stavsudda - Möja under artistnamnet "Möja Expressen" samt ibland trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1952-06-21 Ommätt. Nya mått 19,68 x 5,01 meter. Nytt tonnage 83/46.
  1953-08-14 Kolliderar med en segelbåt mitt i farleden vid färd mellan Årsta havsbad och Utö. Segelbåten med ingenjör Sten Lundquist och hans fru ombord, vattenfylls men sjunker inte.
  1955-06-21 När fartyget ska lämna Nybroviken för färd mot Möja vill några paersoner inte åka med då de anser att det är för många passagerare ombord. Fartyget ligger mycket djup och har stark slagsida. Personerna larmar polisen men när de kommer till platsen har fartyget redan avgått. Man larmar då polisen i Vaxholm som gick ut med sin båt och stoppade fartyget. Man konstaterar att antalet passagerare ligger under det tillåtna men att det är för mycket gods ombord.
  1955-10-21 Vid färd från Möja mot Stockholm i regn och mörker med ca. 40 passagerare ombord grundstöter fartyget tre gånger. Två gånger vid Norra Stavsudda och en gång vid Gällnönäs. I Vaxholm stoppas man av polisen, som efter någon timme diskuterande med kaptenen och rederiet låter fartyget fortsätta in till Stockholm, då man anser att kaptenen kan farleden. Fem minuter senare grundstöter fartyget en fjärde gång, nu i Tenöviken. Vaxholmspolisen får nu lotsa Kung Ring tillbaka till Vaxholm där passagerarna får gå av och istället åka buss in till Stockholm.
  1970-06 Lånas ut till Ångfartygs AB Strömma Kanal för bogsering av s/s Saltsjön från Västerås till Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 20.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-10 Eldhärjas under varvsvistelse på Finnboda varv, Nacka och hela förskeppet bränns ut. Orsak till branden tros vara en svetsloppas som legat och pyrt efter svetsningsarbeten tidigare på dagen.
  1970-12-14 Åter i trafik efter att ha reparerats efter branden.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 98.738,43 SEK.
  1971-11-06 Grundstöter kl. 18.30 i hård ONO-vind vid Stora Stensholmen, Högmarsö med tre passagerare och två besättningsmän ombord vid färd mellan Hemmarö och Solö. Man tar in vatten men lyckas med egna pumpar hålla fartyget läns. En lotskutter från Furusunds lotsplats kommer till platsen och evakurerar de fem ombordvarande. Fartyget som efter ett tag får krafig slagsida dras loss morgonen efter av bogserbåten Starkgrogg och kan sedan för egen maskin gå till varv i Stockholm för reparation. Orsaken till olyckan är felnavigering i hård väder med nedsatt sikt följt av tätt snödrev.
  1972 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha 403 VO, 225 hk, 165 kW, installeras vid Kummelnäs varv, Nacka. Maskinen är begagnad och tillverkad 1964.
  1979-01 Såld till Firma Allt i Sjötjänst, Ingemar Westerman, Söderöra. Ny hemort Blidö. Trafik i Stockholms norra skärgård för Waxholmsbolaget samt charter.
  2006-09 Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Ny inredning i passagerarsalongen, nytt plåttak m.m. Bildreportage
  2011-09-01 Såld till ägarens nybildade bolag Allt i Sjötjänst Ingemar Westerman AB, Blidö.
  2013-04-19 Sista turen på traden Furusund - Söderöra.
  2013-04-22 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Trafik för Sjövägen, traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Frihamnen.
  2014 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D13, 400 hk, 294 kW, installeras. Den tidigare huvudmaskinen skänks till Scandiamuseet, Lysekil.
  2014-01-22 Premiärtur.
  2015 Nytt passagerarcertifikat för 125 passagare.
  2019-12 Stäven ombyggd med nytt landgångsarrangemang.
  2022-12 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI13, 400 hk, 294 kW, installeras vid Kummelnäs Varv AB, Nacka. Även nytt backslag Twin Disc Quickshift.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Firma Allt i Sjötjänst
Tillbaka till Allt i Sjötjänst Ingemar Westerman AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.