Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ivöfärjan
Ivöfärjan vid ankomsten till Baum, Fjälkingen 1948-10
Ivöfärjan vid ankomsten till Baum, Fjälkingen 1948-10
Foto: Lennart Bergqvist. Från Marinmuseums samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S89

* Svenska Dagbladet 1948-04-07
* Sölvesborgstidningen 1948-05-29
* Aftonbladet 1948-09-30
* Dagens Nyheter 1948-09-30
* Aftonbladet 1948-10-05
* Aftonbladet 1949-01-14
* Sölvesborgstidningen 1957-03-08
  Byggd 1948
  Varv Marinverkstäderna, Karlskrona
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,20 meter -
  Största bredd 4,80 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x utombordsmotor -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 3 personbilar -
  Historik
  1948-09-30 Levererad av Marinverkstäderna som Ivöfärjan till Vägförvaltningen i Kristianstads län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Byggnadskostnad 41.000 SEK. Bogseras från Karlskrona till Åhus med Kustartilleriets bogserbåt Kanon. Dras sedan av en traktor landvägen till Ivösjön. Trafik på leden Barum - Ivö, Ivösjön.
  1956 Omdöpt till Färja 61/140.
  1957-06 Ersatt av en ny färja. Upphuggen?
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.