Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Indal
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 1/1987, S24
* Lubrikatorn 1/1988, S4
  Byggd 1864
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 143
  Registernr -
  Fartygstyp Akterhjulångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,37 meter -
  Största bredd 3,21 meter -
  Djupgående 1,89 meter -
  Brt/Nrt 28/14 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864-10 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Indal till Indals Elfs Communikations AB, Sundsvall. Trafik på nedre Indalsälven, traden Lidens färjeläge - Lunde vid Bergeforsen.
  1866 Omdöpt till Skönvik. Ombyggd och reparerad vid Vindskärs Varv, Sundsvall. Ny ångmaskin installerad. Trafik som bogser- och passagerarbåt på Indalsälven.
  1869 Såld till Skönviks AB, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Fjäl.
  1871-09-21 Kolliderar utanför Sunds sågverk med ångfartyget Skarpskytten. Skönvik får skador på styrbordssidan.
  1884 Såld till A P Andersson, Sundsvall och omdöpt till Wiking.
  1887 Såld till J Höglund, Sundsvall och omdöpt till Iris.
  1893 Såld till Johannedals Trävaru AB, Johannedal.
Tillbaka till Indals Elfs Communikations AB
Tillbaka till Skönviks AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.