Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Høvding
Mälarö på Riddarfjärden, Stockholm 1991-08-05
Mälarö på Riddarfjärden, Stockholm 1991-08-05
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S9, 28
* Redaren 2/1991, S10
* Båtologen 1/1991, S37
* Skipet 4/1993, S55
* Skipet 4/2008, REG S5
* Skipet 3/2012, REG S5
* Skipet 2/2019, REG 3
* Skipet 4/2019, REG S5
  Byggd 1893
  Varv Fredrikstads Mekaniske Verksted A/S, Fredrikstad, Norge
  Varvsnummer 34
  Registernr 3293
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8874471
  Signal SHKF, numera norsk signal LGTN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,91 meter 25,18 meter
  Största bredd 5,38 meter 5,38 meter
  Djupgående 2,91 meter 3,23 meter
  Brt/Nrt 94/36 138/47
  Maskineri 1 x Fredrikstads ångmaskin -
  Effekt 198 hk, 146 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1893 Levererad av Fredrikstads Mekaniska Verkstad som Høvding till Hans Petersen, Hvidsten, Norge. Bogserbåt.
  1897-11-01 Såld till J. A. Enhörnings Trävaru AB, Kubikenborg och omdöpt till Höfding. Timmerbogserare längs norrlandskusten.
  1899 Övergår till Rederi AB Höfding, Kubikenborg.
  1936 Såld till pr/Jonas Adolf Olsson, Domsjö.
  1940 Rekvirerad av Marinkommando Ost, Stockholm och får under kriget namnet "HJ.V.B. 132".
  1947 Såld till John Anton Waltari, Haparanda. Återfår namnet "Höfding".
  1954 Övergår till Sävis Såg AB, Haparanda.
  1956-10 Såld till Mo & Domsjö AB, Domsjö.
  1957 Ombyggd vid Lunde varv, Lunde.
  1961 Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Skandia F35T-8MA, 675 hk, 496 kW.
  1976 Såld till Firma Ringö-Marin (Ove Christensen), Göteborg och omdöpt till Zar. Namnet målas dock inte på.
  1977 Såld till Rederi AB Kalmar-Runö, Kalmar.
  1979 Såld till Rederi AB Gute, Valleviken, Gotland och omdöpt till Havder. Bärgningsfartyg.
  1986-07-01 Såld till Gute Bogser & Marinservice AB, Valleviken för 62.500 SEK.
  1988-10 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 265.000 SEK.
  1990-12 Såld till Wäddö Kanalbolag AB, Stockholm för 450.000 SEK och omdöpt till Mälarö. Renoverad och ombyggd till passagerarfartyg på Beckholmen. Nytt tonnage 138/25
  1992-04-21 Wäddö Kanalbolag AB i konkurs. Upplagd vid Riddarholmen.
  1993-04 Såld till Ms Turisten (Tore Nybro Hansen & Co), Halden, Norge för 850.000 SEK och omdöpt till Fredrikshald. Norsk signal LGTN.
  2006-04-10 Såld till Frode Teigen, Oslo och omdöpt till Høvding.
  2006-08-10 Ny hemort Egersund.
  2008-07-21 Såld till Grand Hotell Egersund AS, Egersund.
  2012-04-23 Såld till Hans Olav Stø, Flekkefjord för 250.000 NOK.
  2019-01-15 Såld till Quality Partner AS, Nesodden för 550.000 NOK. Ny hemort Oslo.
  2019-09-09 Såld till Henrik Leonard Bjørnå, Gressvik för 350.000 NOK. Ny hemort Fredrikstad.
Tillbaka till Wäddö Kanalbolag AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.