Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Högsäters Färja II
Byälvan vid Högsäter 2019-06-09
Byälvan vid Högsäter 2019-06-09
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1955
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFNA
  Systerfartyg Skeppsgårdens Färja Sorsele Stensund Sundsby Färja II Sunnemosundets Färja
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 merer 16,00 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående - 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x elmotor 1 x Volvo BM 1113K
  Effekt - 35 hk, 26 kW
  Toppfart - 3 knop
  Kapacitet - 25 passagerare
   5 personbilar 4 personbilar
  Historik
  1955 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Högsäters Färja II till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Högsäter - Fyksnäs, Byälven, Värmland. Utrustas med en elmotor som tidigare hade stått på land och dragit den gamla färjan.
  1956 Omdöpt till Färja 62/198.
  1963 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo BM 1113K, 35 hk, 26 kW, installerad. Eldriften ersätts därmed av dieseldrift.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Byälvan.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.