Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hjulsta Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1931
  Varv Byggnads AB Contractor, Brandholmens varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Betong
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,50 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 2,10 meter -
  Brt/Nrt 80/21 -
  Maskineri - -
  Effekt 64 hk, 47 kW -
  Toppfart 6 knop -
  Kapacitet - passagerare -
   15 personbilar -
  Historik
  1931-05-18 Beställd av Arbetsstyrelsen för vägförbindelsen Strängnäs - Enköping, Uppsala läns södra vägdistrikt.
  1931-09-25 Sjösatt.
  1931-10-01 Levererad av Byggnads AB Contractor som Hjulsta Färja till Arbetsstyrelsen för vägförbindelsen Strängnäs - Enköping, Uppsala läns södra vägdistrikt. Trafik på leden Agnesund - Hjulsta, Hjulstafjärden, Mälaren, Enköping.
  1934 Omdöpt till Hjulsta Reservfärja.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 9. Flyttas till leden Munsö - Adelsö, Mälaren efter att Hjulstabron öppnats.
  1956 Omdöpt till Färja 61/9.
  1957 ca. Ombyggd till mekanisk verkstad.
  1971 Avförd.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 987 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.