Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hebe I
Hebe I i Gränna ca. 1953
Hebe I i Gränna ca. 1953
Foto: Karl-Erik Zander. Från Janne Mobergs samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Janne Moberg, EMA 2011-02-08, PN
* Länspumpen 2/2005, REG
* Sveriges Skeppslista 1941, S84
* Sveriges Skeppslista 1945, S84 
* Sveriges Skeppslista 1947, S86
* Sveriges Skeppslista 1949, S92
* Sveriges Skeppslista 1951, S78
* Sveriges Skeppslista 1957, S82
* Sveriges Skeppslista 1958, S86
* Sveriges Skeppslista 1959, S86
* Sveriges Skeppslista 1960, S86
* Sveriges Skeppslista 1961, S88
* Sveriges Skeppslista 1967, S210
* Sveriges Skeppslista 1968, S208
  Byggd 1932
  Varv Lilla Svenshult, Gustaf Adolf, Habo
  Varvsnummer -
  Registernr 7845
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid upphuggningen
  Längd öa 13,90 meter 13,90 meter
  Största bredd 3,30 meter 3,30 meter
  Djupgående 0,80 meter 0,80 meter
  Brt/Nrt 21/11 21/11
  Maskineri 1 x Benz -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1932-06 Levererad av ett varv i Lilla Svenshult, Gustaf Adolf som Hebe I till Axel Johan Viktor Svensson, Gränna.
  1937 Ny huvudmaskin, 110 hk, installeras.
  1955 ca. Såld till köpman Georg Benér, Jönköping.
  19?? Sjunker vid kaj i Jönköping.
  1961 Omändrad till pråm.
  1968 Dras upp på stranden i Munksjön där hon skrotas.
Tillbaka till Axel Svensson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.