Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnfärjan III
Kastell I vid Kummelnäs varv 2002-05-20
Ruissalo i Åbo, Finland 2006-06-08
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1962
  Varv Marstrands mekaniska verkstad, Marstrand
  Varvsnummer -
  Registernr 10292
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFCU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,20 meter 14,20 meter
  Största bredd 5,01 meter 5,01 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt - 21/9
  Maskineri 1 x Volvo Penta 1 x Volvo Penta
  Effekt 95 hk, 70 kW 100 hk, 74 kW
  Toppfart - 6 knop
  Kapacitet - 84 pasagerare
  Historik
  1962 Levererad av Marstrands mekaniska verkstad som Hamnfärjan III till Marstrands mekaniska verkstad, Marstrand. Trafik på traden Marstrandsön - Koön.
  1962-07-07 Första dagen i trafik.
  1966 Såld till Marstrands stad, Marstrand.
  1971 Överförd till Kungälvs kommun, Marstrand.
  1999-05-27 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm och omdöpt till Kastell I. Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka.
  1999-12-11 Premiärtur mellan Vaxholm och Kastellet i samband med Vaxholms julmarknad.
  2000 Upplagd vid Kummelnäs varv, Nacka efter tekniska problem med grindarna.
  2003-04-30 Såld till Kaj Olin, Nådendal, Finland och omdöpt till Ruissalo. Trafik på traden Åbo - Runsala.
Tillbaka till Marstrands Mekaniska Verkstad
Tillbaka till Marstrand stad
Tillbaka till Kungälvs kommun
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.