Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustaf Lagerbjelke
Gustaf Lagerbjelke vid Riddarholmskajen, Stockholm 1952-09-26
Gustaf Lagerbjelke vid Riddarholmskajen, Stockholm 1952-09-26
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 2/2007, S14-
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S96
* Sveriges Skeppslista 1941, S82
* Sveriges Skeppslista 1957, S80
  Byggd 1890
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 207
  Registernr 2282
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFGH, senare SENK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,38 meter 29,38 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående 2,26 meter 2,26 meter
  Brt/Nrt 170/124 179/124
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW 74 hk, 54 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890-05-10 Provtur.
  1890-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gustaf Lagerbjelke till Skogstorps Rederi AB, Skogstorp.
  1890-05-15 Insatt i trafik på traden Skogstorp - Örebro.
  1893-03 Såld till Örebro Nya Rederi AB, Örebro för 38.500 SEK. Trafik på traden Örebro - Odensbacken - Läppe - Stora Sundby - Skogstorp - Stockholm.
  1899-10 Grundstöter i Mälaren. Man tar sig loss för egen maskin utan skador.
  1919 Ombyggd.
  1920-07-17 Grundstöter vid Nordösundet på en resa mellan Skogstorp och Odensbacken. Fartyget tar inte in vatten utan får bara mindre skador.
  1925 Örebro Nya Rederi AB köps av Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm som då byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1934-04 Såld till det nybildade Örebro Rederi AB, Örebro.
  1945-08-18 Grundstöter och sjunker i kraftigt regn utanför Silverhällarna nära Strängnäs på en resa mellan Arboga och Stockholm. Ingen av de 20 passagerarna skadas men av den 11 man starka besättningen omkommer kokerskan. Passagerare och besättning tas ombord på Örebro III för vidare färd till Stockholm. Fartyget bärgas en månad senare av bärgningsångaren Dykaren och tas till Djurgårdsvarvet, Stockholm för reparation.
  1952-10-25 Såld till skrothandlare Sten Allan Olsson, Göteborg för 15.000 SEK.
  1954-10 Såld till Öregrunds Slip & Warfs AB, Öregrund för 3.000 SEK och ombyggd till pråm.
  1960-11 Skrotad vid Svenska Muddrings AB, Nacka.
Tillbaka till Skogstorps Rederi AB
Tillbaka till Örebro Nya Rederi AB
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Örebro Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.