Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gerda
Gerda vid Nybroplan, Stockholm 2015-08-16
Gerda vid Nybroplan, Stockholm 2015-08-16
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1865
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 152
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFC 4960
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,60 meter 13,55 meter
  Största bredd 3,10 meter 3,10 meter
  Djupgående - 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Ångmaskin 1-cyl.
  Effekt 16 hk, 12 kW 12 hk, 8,8 kW
  Toppfart - 6 knop
  Kapacitet 60 passagerare 40 passagerare
  Historik
  1865-08 Levererad av Lindholmens Varv som Gerda till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Lämnar den 3 augusti Göteborg, tillsammans med systerbåten Fanny, på leveransresan till Stockholm, dit man ankommer tre dagar senare. Trafik på traden Stockholm (Logårdstrappan) - Blockhusudden - Lidingöbro - Baggeby - Torsvik - Islinge - Sticklinge - Tranholmen - Långängen - Ålkistan - Haga.
  1866-05 Traden ändras till att gå genom Djurgårdsbrunnskanalen istället för via Blockhusudden.
  1866-08-14 Vid passage av Djurgårdsbron slår skorstenen i bron och skadas. Även ångmaskinen kommer i olag och man tvingas sätta av passagerarna strax efter bron.
  1894-07 Såld till brukspatron Carl Hugo Skjöldebrand, Hanebergs säteri, Eskilstuna för 4.500 SEK och omdöpt till Haneberg. Ny hemort Haneberg.
  1894-09-29 Insatt i trafik på Näshultasjön, traden Haneberg - Berga - Näshulta kyrka - Bälgviken.
  1911 Hanebergs säteri säljs till Carl Cervin, som därmed även blir ägare till fartyget.
  1915-05 Motoriserad med en Bolinders 2 cyl tändkulemotor.
  1932-09 Tas ur trafik och läggs upp på land vid Hanebergs säteri.
  1979 Såld till Eskilstuna museer, Eskilstuna. Ny hemort Eskilstuna.
  1994 Upprustning till en fungerande ångslup igen och omdöpt till Gerda. Ångmaskinen, byggd vid sekelskiftet, inköps i Finland. Skrovet målas mörkgrönt då en målning från 1885 hos Stockholms Stadsmuseum visar en stockholmsångslup med mörkgrönt skrov.
  1995-10-14 Föreningen Ångslupen Gerda bildas för att ta hand om drift och underhåll.
  1996-06-15 Invigs i Torshälla i samband med Torshällas kulturdag efter en två års renovering.
  2009-06-25 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2015-08-14 Deltar vid evenemanget Stockholm Steam i samband med 100-års firandet av ångisbrytaren Sankt Erik under fyra dagar. Trafik på traden Nybroplan - Galärvarvet.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av coronapandemin.
  2021 Åter i trafik på Näshultasjön, Eskilstunaån och Mälaren.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Föreningen Ångslupen Gerda
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.