Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gerda
Gerda vid Nybroplan, Stockholm 2015-08-16
Gerda vid Nybroplan, Stockholm 2015-08-16
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1865
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 152
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFC 4960
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,60 meter 13,55 meter
  Största bredd 3,10 meter 3,10 meter
  Djupgående - 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Ångmaskin 1-cyl.
  Effekt 16 hk 8,4 hk
  Toppfart - 6 knop
  Kapacitet 60 passagerare 40 passagerare
  Historik
  1865 Levererad av Lindholmens Varv som Gerda till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1894 Såld till patron Skiöldebrand, Hanebergs säteri, Eskilstuna för 4.500 kr och omdöpt till Haneberg. Trafik på Näshultasjön.
  1915-05 Motoriserad med en Bolinders 2 cyl tändkulemotor.
  1932 Tas ur trafik och läggs upp på land.
  1979 Såld till Eskilstuna museer, Eskilstuna.
  1994 Upprustning till en fungerande ångslup igen. Ångmaskinen inköps i Finland. Omdöpt till Gerda.
  1996-06-15 Sjösatt vid Näshultasjön efter en tvåårig renovering.
  2009-06-25 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2015-08-14 Deltar vid evenemanget Stockholm Steam i samband med 100-års firandet av ångisbrytaren Sankt Erik under fyra dagar. Trafik på traden Nybroplan - Galärvarvet.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av coronapandemin.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.