Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fyris
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 2/1995, S10
  Byggd 1863
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 28
  Registernr 4782
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Svensk JBSP, norsk HCQJ, svensk JQRC, senare SEUW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,65 meter 29,65 meter
  Största bredd 5,82 meter 5,82 meter
  Djupgående 2,70 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 161/102 129/29
  Maskineri 1 x Södra Varvet ångmaskin -
  Effekt 60 hk, 44 kW 235 hk, 173 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 220 passagerare -
  Historik
  1862-06 Beställd av Upsala Ångfartygsbolag, Uppsala. Kontrakterad byggnadskostnad 70.000 rdr.
  1863-06-03 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Fyris till Upsala Ångfartygsbolag, Uppsala. Trafik på traden Stockholm - Uppsala.
  1869 Såld till Piteå.
  1869-06-19 Anländer för första gången till Piteå.
  1870 Såld till Bogser AB Angur, Ådalen. Trafik på Ångermanälven som passagerarbåt och bogserare.
  1879 Ombyggd vid Hernösands mekaniska verkstad, Härnösand med bl.a. ny styrhytt. Trafik på traden Härnösand - Sundsvall
  1885 ca. Såld till N.J. Nyberg, Bollsta. Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Signal JBSP. Trafik på traden Bollsta - Härnösand.
  1894 Såld till A/S Alpha, Moss, Norge. Norsk signal HCQJ.
  1895 Fartyget övertas av de nya ägarna och körs till Moss. Omdöpt till Alpha.
  1896 Ombyggd vid Akers Mekaniske Verksted, Christiania (Oslo). Ny ångmaskin, 200 hk, 147 kW, och ny ångpanna installeras. Ny överbyggnad med raka sidor. Ny styrhytt samt ny inredning. Tre eleganta salonger skapas. Nytt tonnage 108/58. Nytt passagerarcertifikat för 226 passagerare. Insatt i trafik på traden Moss - Son - Filtvet - Hvitsten - Drøbk - Christiania (Oslo).
  1904 Tas ur trafik och läggs upp för försäljning.
  1907 Såld till Ådalens Arbetarföreningars Ångbåts AB, Härnösand. Svensk signal JQRC.
  1909 Såld till C. Modig, Härnösand.
  1910 Såld på exekutiv auktion till Frånö Gästgifveri, Frånö och omdöpt till Herkules. Ombyggd till bogserbåt.
  1926 Såld till Hans Hamberg, Härnösand.
  1932 Såld till Forss AB, Köpmanholmen.
  1934-01-01 Ny signal SEUW.
  1958 Såld till Örnsköldsvik för skrotning. En ombyggnad till bärgningsbåt påbörjas.
  1967 Ombyggnaden avslutas och fartyget skrotas.
Tillbaka till Upsala Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.