Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/267
Obelix vid Djupkobbarna, Vindö 2022-07-30
Obelix vid Djupkobbarna, Vindö 2022-07-30
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1964
  Varv Uddevallavarvet AB, Uddevalla
  Varvsnummer 529/363
  Registernr 10977
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJDH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,00 meter 30,01 meter
  Största bredd 9,02 meter 12,01 meter
  Djupgående 1,80 meter -
  Brt/Nrt 108/38 99/29
  Maskineri 2 x Scania Vabis D11 R41 2 x Scania Vabis D11 R41
  Effekt 300 hk, 220 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   22 personbilar -
  Historik
  1964 Levererad av Uddevallavarvet AB som Färja 62/267 till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på Pitsund - Pitholmen, Piteå.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1983 Upplagd i Luleå efter att bron över Pitsundet blev klar. Använd som reservfärja på Avanleden över Lule älv, Luleå.
  2000 Såld till Dykab i Luleå AB, Luleå. Dyk- och arbetsfartyg.
  2002-03 Såld till Värmdö Skärgårdstransporter AB, Lådna och omdöpt till Obelix. Gods- och avfallstransporter i Stockholms skärgård.
  2008-12-18 Assisterar vid 23.00-tiden taxibåten Belmar som grundstött vid kumlet sydväst Galtholmen. Lyfter av henne från grundet.
  2012 Ombyggd vid Kummelnäs varv AB, Nacka. Ny styrhytt. Styrhytten som tidigare suttit på den norska fisketrålaren Havbas inköptes i Fredrikshavn, Danmark.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Värmdö Skärgårdstransporter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.