Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/225
Stålis I vid Nantes, Österåker 2003-01-19
Stålis I vid Nantes, Österåker 2003-01-19
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta    
  Byggd 1957
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 502
  Registernr 12849
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKAN, numera SFE 2862
  Systerfartyg Färja 62/235 Färja 62/237 Färja 62/238 Färja 62/240
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 meter 17,14 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,01 meter
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - 34/34
  Maskineri - Saknas
  Effekt 23 hk, 17 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 55 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1957 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/225 till Vägförvaltningen i Västernorrlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Gagnet - Västby, Helgumssjön, Sollefteå.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1979 Såld till Traktorfirman Witt AB, Nantes, Österåker och omdöpt till Stålis I. Ombyggd till maskinlös pråm.
  1997 Avregistrerad ur skeppsregistret.
  2009-12-16 Inregistrerad i skeppsregistret med Witt Schakt & Sjötransport AB, Åkersberga som ägare.
  2019-02-11 Överförd till båtregistret med signal SFE 2862.
  2022-06-27 Avregistrerad från båtregistret som skrotad.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.