Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja II
Färja II
Färja II
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1931
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr 7948
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKRU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,76 merer 27,25 meter
  Största bredd 7,32 meter 7,32 meter
  Djupgående 3,22 meter -
  Brt/Nrt 157/76 113/32
  Maskineri 1 x Mohögs ångmaskin -
  Effekt 250 hk, 184 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 6 personbilar -
  Historik
  1931 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Färja II till Sköns Tingslags Vägstyrelse, Alnö. Trafik på leden Fillan (Sundsvall) - Alvik (Alnön).
  1937-01-01 Överförd till Medelpads Östra Vägdistrikt, Alnö.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Fortsatt trafik på leden Fillan - Alvik.
  1954 Reservfärja på leden Fillan - Alvik.
  1956 Omdöpt till Färja 61/54.
  1958 Flyttas till leden Hornö - Veda, Kramfors.
  1960-05-10 Såld till Tie ja vesirakennenhallitus (Väg & Vattenbyggnadsstyrelsen), Helsingfors, Finland för 37.500 SEK och omdöpt till Reserv I. Placerad vid Åbo distrikt.
  1963 Omdöpt till Houtskär.
  1975-01-03 Såld till Sukellustyö Opas KY (Alari Antero och Anneli Marjatta Opas), Hyvinge, Åbo och omdöpt till Kaivaja. Ombyggd till mudderverk.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.