Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Falken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1866
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 45
  Registernr 10908
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFB-4793
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,03 meter 18,17 meter
  Största bredd 3,86 meter 3,88 meter
  Djupgående - 1,77 meter
  Brt/Nrt - 26/0
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW 230 hk, 170 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1866 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Falken till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1899 Såld till J Bengtsson, Nederkalix och omdöpt till Strömkarlen. Trafik på traden Nederkalix - Karlsborg - Nyborg.
  1917 Såld till E Lindgren, Nederkalix.
  1918 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Kalix.
  1918 Såld till Luleå Stad, Luleå och omdöpt till Frej. Trafik på traden Luleå - Mjölkudden - Karlshäll - Karlsvik.
  1923 Såld till Frans Gustaf Holmström och Johan Nilsson, Luleå. Ombyggd till bogserbåt.
  1939 Såld till Albert Stråhle, Kalix.
  1949 Såld till J R Nilsson, Kalix
  1956 Motoriserad med en Scania Vabis D 818 på 150 hk, 110 kW.
  1961 Såld till Bert Bergström, Båtskärsnäs, Kalix. Renoverad.
  1969 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 230 hk, 169 kW, installeras.
  1975 Såld till Wiréns Rederi AB, Piteå för 130.000 kr.
  1978 Såld till Nils Rune Nilsson, Töre (Nacka).
  1980 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120, 324 hk, 238 kW, installeras.
  1982 Såld till Bert Bergström, Båtskärsnäs, Kalix.
  1983-05-23 Avgår kl. 22.45 från ett brobygge vid Pitsund med en pråm på släp. Kl. 23.00 får man motorstopp och blir då påseglad av pråmen vilket gör att fartyget kantrar och sjunker. En man omkommer medan de andra två besättningsmännen räddas ur det 6-gradiga vattnet efter ca. 2 timmar. Bärgad och reparerad.
  1988 Såld till Kustbogsering Nyström AB, Luleå.
  1994 Såld till Dykab i Luleå AB, Luleå.
  2013 Såld till Hjalmar Strömberg, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.