Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Enköping I
Aga I 1938
Aga I 1938
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1885
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 176
  Registernr 1888
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDQF, senare SDYM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,43 meter 33,46 meter
  Största bredd 5,62 meter 5,79 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 183/130 134/17
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 180 hk, 132 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885-03-02 Sjösatt.
  1885-04-22 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Enköping I till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping. Hemort Enköping. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1885-04-23 Anländer ca. kl. 17.00 för första gången till hemmahamnen Enköping och möts av kanondunder och hornmusik utförd av musiksällskapet Lyran.
  1886-10-14 Grundstöter vid Sandgrundet vid färd från Stockholm mot Enköping. Propellern får en skada men det går ändå att fortsätta färden till Enköping. Orsak till incidenten tros vara att pricken som sitter vid grundet försvann vid senaste stormen.
  1888-06-17 Grundstöter på kvällen i tjock dimma utanför Stora Essingen, Stockholm vid färd från Västerås mot Stockholm på en lustresa. Kommer loss efter några minuter.
  1896-04-11 Ommätt. Nya mått 33,43 x 5,79 meter. Nytt tonnage 183/124.
  1900-12-12 Får en propellerskada vid färd från Stockholm till Enköping i tjock is. Går dagen efter från Enköping till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm för reparation och vinteruppläggning.
  1909-06-19 Kolliderar ca. kl. 10.30 med ångfärjan Trean på Riddarfjärden, Stockholm. Enköping I, som passerar utanför färjeläget vid Mariahissen vid färd in mot Munkbrohamnen, kör in i färjans babordssida. Trean, som just avgått från Mariahissen, får en stor buckla i sidan och alla fönsterrutor krossade. Dessutom blev ångpannans rör skadade och manometern krossad. Enköping I klarar sig helt utan skador. Efter incidenten förs färjan till Nya Ångslupsbolagets varv vid Smedsudden för reparation.
  1916-04-11 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 32.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1919-10-30 Kolliderar strax efter kl. 15.00 på Riddarfjärden, Stockholm med en roslagsskuta lastad med tegel. Enköping I, som var på väg ut från Stockholm, kör in i skutan som genast börjar sjunka. Den tunga lasten av tegel gör att skutan sjunker till botten efter bara några minuter. Skutans besättning lyckas i sista stund kasta sig i livbåten.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1929-08-10 Kolliderar med Strömfärjan I utanför Riddarholmen, Stockholm. Enköping I, som är på väg från Mälaren in mot kajen, kör emot babords sida på Strömfärjan I som är på väg från Varvsgatan mot Tegelbacken. Enköping I klara sig utan skador medan Strömfärjan I körs till Smedsuddsvarvet för översyn och reparation.
  1932-06-30 Såld till AB Insjötrafik, Stockholm för 50.000 SEK. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Skokloster - Uppsala.
  1933-05-12 Omdöpt till Ragnhild.
  1933-05-30 Ommätt. Nytt tonnage 190/123.
  1934 Renoverad.
  1938-02-24 Såld till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö för 20.000 SEK och omdöpt till Aga I. Som betalning lämnas aven ångfartyget "Gasacculutator V" värderad till 5.000 SEK. Ny hemort Lidingö. Ombyggd. Akterdäcket byggs in. Trafik på traden Stockholm (Pontonbryggan, Skeppsbron) - Lidingö samt charter.
  1938-12-28 Ommätt. Nytt tonnage 209/141.
  1941-08 Uthyrd till AB Sandrew-Bauman Film vid inspelningen av långfilmen "Magistrarna på sommarlov" med bl.a. Alice Babs, Brita Borg och Thor Modéen. Under inspelningen har fartyget artistnamnet "Laxarö".
  1949-02-16 Såld till John Anton Waltari, Haparanda för 15.000 SEK och omdöpt till Staffan. Ny hemort Haparanda. Ombyggd till bogserbåt vid Lidingöverken AB, Lidingö.
  1949-06-22 Ommätt. Nya mått 33,46 x 5,79 meter. Nytt tonnage 134/17.
  1952-01-05 Såld till AB Säivis Såg (John Anton Waltari), Haparanda för 56.000 SEK. Hemort Haparanda..
  1952-11-02 En brand uppstår ombord under natten när fartyget ligger förtöjt i Sävis hamn. Två finska besättningsmän omkommer.
  1957 Sjunker på våren vid bryggan i Säivis i Staffansviken.
  1957-06-03 Såld till Torsten Johannisson, Göteborg för 16.500 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1958 Såld till Alfons Håkans, Luleå för 3.500 SEK. Fartyget ligger fortfarande på botten av Staffansviken.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till AB Insjötrafik
Tillbaka till Svenska AB Gasaccumulator
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.