Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Emma
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1860
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 102
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 4 hk, 3 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1860 Levererad av Lindholmens Varv som Emma till C.A. Möller, Göteborg. Trafik på traden Skeppsbron - Klippan, Göteborg.
  1865-07 Såld till Göteborgs Ångslups AB, Göteborg.
  1866 Såld till Tottie & Arfvidsson, Älvkarleby. Bogserbåt.
  1871-05 Såld till Nya Ångslups AB, Söderhamn för 8.000 rdr.
  1889 Ny ångmaskin installeras.
  1891 Ny ångpanna installeras.
  1894-11-22 Såld till Öregrund.
  1895 Såld till Ångslups AB Öregrundsgrepen, Öregrund för 6.000 kr.
  1897 Såld till Forsmarks Bruk.
  1940 Avförd som skrotad.
Tillbaka till Göteborgs Ångslups AB
Tillbaka till Ångslups AB Öregrundsgrepen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.