Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1871
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 214
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal NHTV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,29 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående 1,91 meter -
  Brt/Nrt 24/13 -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1871-07-09 Levererad av Lindholmens Varv som Ejdern till Göteborgs Ångslups AB, Göteborg. Byggs med träskrov för att korta byggtiden. Trafik på traden Skeppsbron - Södra skärgården, Göteborg.
  1872 Göteborgs Ångslups AB ombildas till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg.
  1880-07-28 Såld till pr/Carl Hansen, Vejle, Danmark och omdöpt till Falken.
  18?? Överförd till A/S Vejle Dampbaade, Vejle.
  1919-02 Såld till G. Landsperg, Holbæk.
Tillbaka till Göteborgs Ångslups AB
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.