Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Edsele
Edsele 1888
Edsele 1888
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1888
  Varv Kristinehamns Mekaniska Verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 27
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,90 meter -
  Största bredd 4,40 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt -/19 -
  Maskineri 2 x ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1887-03-06 Beställd av bonden och hotellägaren Per Olov Olsson, Utanede för levernas den 1 april 1888. Kontrakterad byggnadskostnad 18.000 kr.
  1888-06-04 Levererad av Kristinehamns Mekaniska Verkstad som Edsele till Edsele Ångbåts AB, Edsele.
  1888-06-07 Anländer till Härnösand kl. 15.30 efter att ha gått från Kristinehamn via Göta kanal och Stockholm.
  1888-06 Framme i Sollefteå tas maskinerna och pannan ur. Båten placeras därefter på två järnvägsvagnar för vidare transport till Valviken i södra änden av Helgumssjön.
  1888-06-22 Efter en provtur insatt i trafik på Faxälven, traden Helgums station - Utanede.
  1903 Ombyggd med bl.a. ett övre däck på bakre halvan av fartyget. Nya mått 19,93 x 4,12 x 1,32 meter.
  1909 Ombyggd. Övre däck förlängs framåt så att styrhytten placeras framför skorstenen.
  1914 Ombyggd. De båda ångmaskinerna ersätts av två råoljemotorer på totalt 80 hk, 59 kW. Vibrationerna i skrovet blir nu så stora att fartyget blir mindre populärt bland resenärerna. Dessutom lukar motorerna illa.
  1917 Uthyrd till Skånska Cementgjuteriet. Transportbåt för cement och maskindelar till kraftverksbygget i Ödgårdsforsen.
  1918-10 Återlämnad till rederiet. Renoverad.
  1919-07-23 Åter i trafik på traden Helgums station - Utanede.
  1921-11-21 Sista dagen i trafik på traden Helgums station - Utanede.
  1922 Såld till Gäddede. Ombyggd till bogserbåt.
  ? Nedskuren till pråm.
  2002 Ligger halvsjunken i närheten av byn Vedjeön i Ströms Vattudal.
Tillbaka till Edsele Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.