Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Divina
Delfin V i Nybroviken, Stockholm 2018-07-31
Delfin V i Nybroviken, Stockholm 2018-07-31
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1985
  Varv De Bock & Meyer BV, Leimuiden, Nederländerna
  Varvsnummer 34
  Registernr 13342
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SLIH
  Systerfartyg Diva
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,05 meter 26,05 meter
  Största bredd 5,15 meter 5,15 meter
  Djupgående 1,42 meter 1,42 meter
  Brt/Nrt 55/34 55/34
  Maskineri 1 x Scania DS 11 40 A24S 1 x Volvo Penta D9-300
  Effekt 255 hk, 188 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart 10 knop 11 knop
  Kapacitet 160 passagerare 148 passagerare
  Historik
  1985-05-07 Levererad av De Bock & Meyer BV som Divina till Tore Ulff AB (60%) och Ångfartygs AB Strömma Kanal (40%), Stockholm. Hemort Stockholm. Ankommer från Rotterdam till Frihamnen, Stockholm ombord på lastfartyget Westön av Skärhamn och sjösätts av pontonkranen Lodbrok. Sightseeingtrafik i Stockholms hamn.
  1986-09 Tore Ulff AB blir ensam ägare genom köp av 40% från Ångfartygs AB Strömma Kanal för 613.000 SEK. Fortsatt sightseeingtrafik i Stockholm för Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1989-05-11 Omdöpt till Strömma 1.
  1992-01 Omdöpt till Delfin V.
  1995-05 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Fortsatt sightseeingtrafik i Stockholms hamn.
  1999-01-01 Såld till Bore Lines AB, Stockholm i samband med att Bore Lines AB övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal. Bore Lines AB byter sedan namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  1999-07-06 När fartyget lämnar Strömkajen kl. 16.00 backar man in i Roslagen som ligger förtöjd vid samma kaj, men endast mindre skador uppstår.
  2010 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 300 hk, 220 kW, installeras vid Rindö Marine AB, Rindö. Man installerar även ett nytt backslag, av fabrikat TwinDisc MGX 5075. Fartyget förses med en mindre skorsten då ljuddämparen inte rymms i maskinrummet.
  2012-09-08 När fartyget skall lägga till vid Strandvägskajen vid 16-tiden kör man med ett par knops fart in i kajen och får en kajstuds. Av de omkring 70 passagerarna ombord, faller ett flertal personer omkull. Fem passagerare skadas lindrigt, varav en förs till sjukhus med en möjlig pisksnärtskada. Orsaken till olyckan tros vara fartyget störts av ett annat fartygs propellervatten.
  2012-10-06 När fartyget skall lägga till vid Nybroplan kl. 17.40 får man maskinstopp i samband med tillägget, varpå man med ett par knops fart, får en rejäl kajstuds. Av de 85 passagerarna ombord, faller ett flertal passagerare omkull och skadas lindrigt. Fem passagerare, fyra vuxna och två barn skadas lindrigt, varav två förs till sjukhus. Tekniskt fel antas ligga bakom olyckan.
  2024-05-16 Omdöpt till Prins Daniel.
Tillbaka till Tore Ulff AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 986 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.