Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

David Carnegie
David Carnegie vid Strömkajen, Stockholm 2010-11-07
David Carnegie vid Strömkajen, Stockholm 2010-11-07
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1951
  Varv Nya AB Falkenbergs Varv, Falkenberg
  Varvsnummer 112
  Registernr 9283
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFWH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,80 meter 36,12 meter
  Största bredd 11,02 meter 11,18 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 253/113 173/52
  Maskineri 2 x June-Munktell 753 MV -
  Effekt 450 hk, 331 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 270 passagerare -
   14 personbilar -
  Historik
  1950 Beställd av Göteborgs hamnstyrelse, Göteborg för leverans den 15 maj 1951.
  1951-05-15 Döpt av Göteborgs stadsfullmäktiges ordförande Ernst Jungen vid en cermoni vid Falkenbergs varv.
  1951-08-24 Levererad av Nya AB Falkenbergs Varv som David Carnegie till Göteborgs hamnstyrelse, Göteborg. Hemort Göteborg.
  1951-09-10 Insatt i trafik på leden Färjenäs - Klippan, Göteborg.
  1962 Ombyggd. Salongen på ena sidan tas bort och kapaciteten ökar då från 14 till 20 personbilar.
  1967-11 Upplagd vid Hamnens varv på Ringön efter att Älvsborgsbron öppnats.
  1970-10-16 Såld till Mo och Domsjö AB, Örnsköldsvik för 106.000 SEK. Ny hemort Husum. Stationeras vid Husums sulfatfabrik. Används för att bärga sjunket björktimmer vid fabrikerna i Husum och Örnsköldsviksdistriktet.
  1973-10 Nedskuren till pråm.
  1988 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm.
  1990 Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm.
  1993 Såld till Skanska Stockholm AB, Stockholm.
  2016-12-21 Såld till Skanska Sverige AB, Stockholm.
  2020-06-08 Såld till Skanska Slussen Construction AB, Stockholm.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Rederi AB Sommar & Sol
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.