Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl Gustaf
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1861
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,35 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 41/- -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 64 hk, 47 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 160 passagerare -
  Historik
  1861-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm som Carl Gustaf till Bolaget för Ångfartyget Carl Gustaf, Västerås. Trafik på traden Eskilstuna - Västerås - Arboga.
  1875-05 Grundstöter vid färd mellen Västerås och Köping. Inga skador uppstår på slupen eller dess passagerare.
  1877-01 Såld på auktion till fartygets befälhavare, kapten C. Hartzell för 10.000 SEK. Hartzell vidaresäljer omgående en tredjedel till E.A. Lundblad, Eskilstuna samt de återstående delarna till personer i Västerås.
  1877-02-27 De nya ägarna bildar Ångfartygs AB Carl Gustaf, Västerås. Trafik mellan Eskilstuna, Västerås, Arboga, Köping samt vissa turer till Stockholm.
  1877-08-24 Såld till handlaren Teodor Traung, Arvika för 12.000 SEK. Trafik på traden Arvika - Säffle - Åmål.
  1880 Omdöpt till Arvika.
  1888 Såld till Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg. Antagligen skrotad.
Tillbaka till Bolaget för Ångfartyget Carl Gustaf
Tillbaka till Ångfartygs AB Carl Gustaf
Tillbaka till Teodor Traung
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.