Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carina
Leonore vid Gerdavarvet, Gävle 2017-09-08
Leonore vid Gerdavarvet, Gävle 2017-09-08
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1965
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1014
  Registernr 11166
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SEOG, numera SFE 2045
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 10,38 meter 10,53 meter
  Största bredd 2,92 meter 2,92 meter
  Djupgående 0,63 meter 0,63 meter
  Brt/Nrt 8/4 8/4
  Maskineri 2 x Penta 1 x Volvo Penta D6
  Effekt 166 hk, 122 kW 310 hk, 228 kW
  Toppfart 24 knop -
  Kapacitet 25 passagerare -
  Historik
  1965-04-30 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Carina till Hans Öhman, Ladholmen. Byggnadskostnad 79.000 SEK. Taxibåtstrafik i Stockholms skärgård.
  ? Såld till Stig Öhman, Nämdö.
  1966 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs.
  1970-02-01 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 80.000 SEK.
  1973-09-06 Såld till Tage Söderholm, Runmarö för 55.000 SEK.
  1973-09-20 Såld till Börje Karl Johan Söderholm, Stavsnäs för 55.000 SEK.
  1981-01 Såld till Stig Viktor Emanuel Söderberg, Runmarö.
  1987-09 Såld till Stig Edvin Öhman, Nämdö för 150.000 SEK.
  2004 Såld till Henrik Pettersson, Ingmarsö.
  ? Såld till Björn Ståhl, Djurö. Upplagd.
  2017-01 Såld till Royal Shipping Sweden AB, Gävle och omdöpt till Leonore. Ny hemort Stockholm. Ett större renoveringsarbete påbörjas. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D6, 310 hk, 228 kW, installeras.
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Royal Shipping Sweden AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.