Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Cabbie
Cabbie vid Sollenkroka, Värmdö 2020-07-23
Cabbie vid Sollenkroka, Värmdö 2020-07-23
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 2001
  Varv Westers Mekaniska AB, Jordfall
  Varvsnummer 76
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFC 6345
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,70 meter 8,70 meter
  Största bredd 2,80 meter 2,80 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Yanmar 6LP -
  Effekt 250 hk, 184 kW -
  Toppfart 33 knop -
  Kapacitet 12 passagerare 12 passagerare
  Historik
  2001 Levererad av Westers Mekaniska AB som Cabbie till SeaCab Möja AB, Möja. Taxibåt i Stockholms skärgård.
  2001-11-17 Ny huvudmaskin, av fabrikat Yanmar 6LP, 315 hk, 231 kW, installeras.
  2003 Upplagd på land under hösten efter en lång tvist med byggnadsvarvet p.g.a. sprickor i skrovet. Huvudmaskin urtagen.
  2006-11-21 Såld till Erpemo HB, Möja.
  2006-12 Sjösatt. Taxibåtstrafik i Stockholms skärgård.
  2014-10-11 Kolliderar med en mindre öppen fritidsbåt utanför Bergs brygga, Möja kl. 10.40. Personen som färdas i fritidsbåten hamnar medvetslös i vattnet, men kan dras upp av tillskyndande tills dess att räddningspersonal kan ta upp personen och påbörja livräddande åtgärder. Personen förs till sjukhus i ambulanshelikopter, men personens liv går inte att rädda. Ingen i taxibåten kommer fysisk skada, inte heller ådrar sig taxibåten några skador.
Tillbaka till SeaCab Möja AB
Tillbaka till Erpemo HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.