Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brunnsviken
Äran vid Slussfors brygga, Slussfors
Äran vid Slussfors brygga, Slussfors
Foto: Okänd. Från Storumans Fotoarkiv
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 230
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 24 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1873-05 Levererad av Lindholmens Varv som Brunnsviken till Brunnsvikens Ångslupsbolag, Stockholm. Trafik på traden Stallmästaregården - Haga - Tivoli - Ålkistan - Stocksunds bro - Ulriksdal - Sätra - Sjöberg - Edsberg - Kastby/Tegelhagen.
  1891-08-01 Fastnar på morgonen i telefonkabeln i Ålkistan vid färd från Edsviken mot Stallmästaregården. Tar sig loss efter ett tag.
  1898-09-11 Grundstöter ca. kl. 14.15 strax efter avgång från Stallmästaregården. Passagerarna evakueras av en annan ångslup och Brunnsviken lyckas efter ett tag ta sig loss och återvända till Stallmästaregården.
  1899-09-10 Kolliderar ca. kl. 20.00 med ångslupen Prinsessan Eugenia utanför Haga vid färd från Edsviken mot Stallmästaregården med ca. 30 passagerare ombord. Prinsessan Eugenia, som kommer från Stallmästaregården, kör in i sidan på Brunnsviken som för säkerhets skull kör in till Hagabryggan där passagerarna får gå av. Efter kontroll kan de dock fortsätta färden till Stallmästaregården. Prinsessan Eugenia får endast små skador på fören.
  1904-08-13 Fastnar på kvällen med propellern telefonkabeln i Ålkistan. Får hjälp av dykare att ta sig loss.
  1908-07 Tas ur trafik och läggs upp vid Löfholmsvarvet, Stockholm till försäljning.
  1910-06 Såld till James Funch, Saltsjöbaden och omdöpt till Ingarö Strand.
  1910-06-19 Insatt i trafik på traden Saltsjöbaden - Kolström - Strömma kanal - Tranarösund - Örsundet - Eknäs.
  1922 Såld till Storumans Trafik AB, Storuman och omdöpt till Äran. Ombyggd. Trafik på Storuman.
  1941 Skrotad.
Tillbaka till Brunnsvikens Ångslupsbolag
Tillbaka till James Funch
Tillbaka till Storumans Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.