Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brunnsviken
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 131
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,12 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 80 passagerare -
  Historik
  1864-05 Levererad av Lindholmens Varv som Brunnsviken till Edsvikens Ångslupsbolag, Stockholm.
  1864-05-12 Anlämnder på kvällen till Stockholm, tillsammans med sju andra ångslupar, på leveransresan från Göteborg.
  1864-05-21 Insatt i trafik på traden Gustaf III:s staty - Lidingöbro - Stocksund - Ulriksdal - Nora - Edsberg och Stallmästaregården - Ålstäket - Ulriksdal - Edsberg.
  1872-04 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1872-05 Såld till Borns Kanal AB, Nora och omdöpt till Jernboås. Trafik på Fåsjön, traden Järnboås - Born.
  1875 Borns Kanal AB byter namn till Nora-Jernboås Trafik AB, Nora.
Tillbaka till Edsvikens Ångslupsbolag
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.