Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brunne
Nora i Ångermanälven
Nora i Ångermanälven
Foto: Okänd. Från Jan Häggströms samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1881
  Varv Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,60 meter -
  Största bredd 3,90 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Hernösands ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1881 Levererad av Hernösands mekaniska verkstad som Brunne till Brunne Ångsåg, Brunne. Bogserbåt.
  1891 Såld till J Wessman, Noraström och omdöpt till Nora. Ombyggd till passagerarfartyg. Trafik på traden Nora - Lugnvik/Nyland.
  1893 Såld till Nora - Nylands Ångbåts AB, Härnösand.
  1902 Såld till Noraströms Nya Ångbåts AB, Härnösand.
  1917 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB, Härnösand.
  1939 Såld och ombyggd till bogserbåt.
  1957 Skrotad i Lövvik.
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.