Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Birger Jarl
Lidköping i Göta Älv
Lidköping i Göta Älv
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1855
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 1721
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal HFGV, senare LEKJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,16 meter 30,42 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,70 meter
  Djupgående - 3,63 meter
  Brt/Nrt - 185/108
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Wichmann M2
  Effekt - 150 hk, 110 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1855 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Birger Jarl till James Paton & Co, Stockholm.
  1857 Såld till handlare AJ Bergquist, Lidköping och omdöpt till Lidköping. Trafik på traden Lidköping - Göteborg.
  1859 Trafik på traden Stockholm - Helsingborg - Göteborg.
  1870 Ny 2-cyl ångmaskin från Lindholmens Varv, Göteborg på 28 nhk, installeras.
  ? Såld till M N:son Dag, Göteborg.
  1902-05 Såld till A/S Christiania Portland Cementfabrik, Kristiania (Oslo), Norge och omdöpt till Alf. Tonnage 207 brt.
  1902-05-13 Ankommer till Slemmestad, Norge för ombyggnad av ångmaskinen. Ny saltvattenskondensor installeras.
  1903 Insatt i trafik på traden Slemmestad - Kristiania (Oslo). Hyrs även ut för godstransporter.
  1908 Uthyrd till Embretsfos Træsliberi för transport av trävaror mellan Drammen och Sölvesborg.
  1912-02 Såld till A/S Gyldenløve, Drammen för 16.000 NOK och omdöpt till Gyldenløve III. Ny ångpanna, byggd av Riley Bros Ltd., Stockton, England 1905, installerad. Trafik på traden Drammen - Kristiania.
  1915 Såld till D/S A/S Løven, Sandefjord och omdöpt till Løven I. Ombyggd till Lastbåt. Nytt tonnage 185 brt. Trafik på traden Sandefjord - Kristiania.
  1927 Överförd till A/S Det Nye Løven, Sandefjord.
  1939 A/S Det Nye Løven byter namn till D/S A/S Løven, Sandefjord.
  1940 Motoriserad med en Wichmann M2 råoljemotor, 150 hk, 110 kW.
  1954-01 Såld till Kr. Tjøsvold, Åkrehamn och omdöpt till Logos. Registrerad i Kopervik.
  1954-08 Såld till Bjørn Stensland, Svinøy för 160.000 NOK. Registrerad i Mandal.
  1954-12 Grundstöter och sjunker vid Kalvesund öster om Arendal efter ett maskinhaveri.
  1956 Bärgas av Bjarne Folkedal, Kopervik. Fraktas till Kopervik för upphuggning.
Tillbaka till James Paton & Co
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.