Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bactus
Väderö af Fjällbacka i Fjällbacka 2006-07-07
Väderö af Fjällbacka i Fjällbacka 2006-07-07
Foto: Krister Nilsson
  Fartygsfakta    
  Byggd 1976
  Varv A/S Fjellstrand Aluminium Yachts, Omastrand, Norge
  Varvsnummer 1504
  Registernr 15898
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal LDUL, svensk signal SKUG, numera dansk signal OZAA2
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,11 meter 14,11 meter
  Största bredd 4,75 meter 4,91 meter
  Djupgående 2,09 meter 2,19 meter
  Brt/Nrt 28/10 23/7
  Maskineri 2 x GM Detroit 8B 71TI 2 x Volvo Penta D9-500
  Effekt 832 hk, 612 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 38 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1976-10-18 Levererad av A/S Fjellstrand Aluminium Yachts som Bactus till Kjell Karlsen, Gryllefjord, Norge. Norsk signal LDUL.
  1997-06-27 Såld till Skattøra Marina AS, Tromsø, Norge.
  2000-07-03 Såld till Øyvind Sæter, Molde och omdöpt till Øyacruise.
  2001-04-18 Såld till Hornstrandir ehf, Ísafjörður, Island för 950.000 NOK och omdöpt till Guðný. Isländsk signal 2518.
  2005-04-20 Såld till Fjällbacka Båttrafik AB, Fjällbacka för 1,25 milj NOK och omdöpt till Väderö af Fjällbacka. Trafik på traden Fjällbacka - Väderöarna samt charter.
  2009-08 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9-500, 1.000 hk, 735 kW, installeras.
  2010-07-22 Såld till Godi Offshore ApS, Hirtshals, Danmark och omdöpt till Nina.
  2012-06-25 Såld till Seawave Offshore A/S, Hirtshals, Danmark.
  2012-07-10 Omdöpt till Elegant Tern.
Tillbaka till Fjällbacka Båttrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.